Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: استفتائات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: كرامت انسان و تقوا
كرامت انسان و تقوا
خداوند متعال در سوره اسرا می فرماید: « وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ.....»
آیا كرامتی كه خداوند به انسان عطا می فرماید ناشی از ذات و طبیعت انسان است یا به تعبیر بعضی از صاحب نظران منشاء آن تعلق مشیت پروردگار می باشد چه این كه اگر كرامت را ناشی از تعلق مشیت پروردگار بدانیم؛ كرامت انسان مستلزم تكلیف یعنی تسلیم در برابر خداست.از این رو مستند به آیه شریفه: ان اكرمكم عندالله اتقیكم ملاك برتری انسان ها تقوی و پرهیزگاری تلقی می گردد. نظر جناب عالی چیست؟ آیا كرامت انسانی منشأ تقوی است یا تقوی است كه كرامت را می آفریند؟

كرامت انسانی، عطیه و لطف الهی نسبت به انسان است (وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ : به طور قطع انسان را گرامی داشتیم و كرامت و بزرگواری به او دادیم. اسراء/70) كه از مظاهر آن اختیار، عقل و تسلیم شدن در مقابل حق و عدل است و این كرامت منشاء تقوی و موجب پرهیز از ظلم و نگهداری از تخلف از عدل است و آیه (إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللهِ ) مربوط به ارزش انسانی نزد خداوند است و اثر كرامت خدادادی در خلقت است و در حقیقت آیه «ولقد كرمنا» مربوط به كرامت بالقوه و تكوینی است و آیه «ان اكرمكم» مربوط به قرب به حق و به فعلیت رسیدن آن كرامت بالقوه خدادادی است پس كرامت، منشأ تقوی است.



کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org