Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: دیدارها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: اساس اسلام بر زندگي مسالمت آميز است
ديدار «وارطان داوديان» بامعظم له اساس اسلام بر زندگي مسالمت آميز است «وارطان داوديان» انسانيت يعنى انس و با هم بودن و اساس اسلام زندگى مسالمت آميز،است

حضرت آيت الله العظمى صانعى در ديدار وارطان داوديان با معظم له ضمن بيان مطلب فوق فرمودند: «اسلام يک حقيقتش اين است که ديگران از دست انسان در رفاه و آسايش باشند و مسلمان کسى است که در تمام اعمال و برنامه هايش سلامتى و راحتى انسانها را مدنظر قرار دهد و ديگران از دست و زبانش راحت باشند.»

ايشان ضمن بيان اينکه خوبى و بدى در تمام اديان يکسان است و اديان الهى در اين مسأله هيچ اختلافى با يکديگر ندارند و اختلافات موجود هم جزئى است، فرمودند: «بدى ها در همه انسانها يکى است و بين اسلام و مسيحيت و ساير اديان هيچ دعوا و اختلافى نيست. دعوا را قدرتمندان جنايتکار ممکن است بوجود بياورند و خودشان سوء استفاده کنند.»

ايشان افزودند: «ما مى گوييم دروغ بد است، ظلم بد است، همسايه آزارى بد است. ساير اديان هم اين را مى گويند. ما مى گوييم مردم بايد رأى بدهند و حقوق مردم با مردم است. ديگران هم اين را مى گويند و با ساير اديان اختلافى با هم نداريم.»

ايشان با بيان اينکه کافر کسى است که مى داند اسلام حق است، اما در عين حال در جنبه هاى مختلف سياسي، امنيتي، فرهنگي، اقتصادى و غيره با مسلمانان دشمنى مى کند، فرمودند: «هيچ عقلى اجازه نمى دهد که چنين کسى از مسلمان ارث ببرد و اين مطلبى است که شيخ صدوق (قدس سره) هم بدان اشاره کرده و مى فرمايد؛ کافر ممنوع از ارث است براى ظلمى که مى کند نظير کسى که قاتل پدرش باشد که ديگر ارث نمى برد که البته اين هم موردش اندک است.»

ايشان افزودند: «اما توده غير مسلمانها چه اقليتهاى مذهبى و چه غير مذهبي، همه اينها غيرمسلم اند، نه اينکه کافر باشند و غير مسلم طبق قوانين ارث و آيات ارث، از مسلمان ارث مى برد و اين مطلبى است که قانون گذاران با استناد به آن مى توانند وضع قانون کنند.»

اين فقيه نوانديش در بخش ديگرى از سخنانشان با بيان اينکه« بر اساس نظر فقهى و استدلالى که بنده بدان معتقدم درحقوق، نژاد، مليت، مذهب و جغرافيا مطرح نيست، » فرمودند: «فلسفه قصاص بر اساس فرمايش قرآن که خطاب به صاحبان عقل و درايت آمده است، حيات و زندگى بشر است (و لکم فى القصاص حياة يا اولى الالباب) و بنده معتقدم همه در مقابل اين حکم برابر هستند چه مسلمان و چه غير مسلمان، چه زن و چه مرد.»

ايشان افزودند: «ديه مسلمان هم با غير مسلمان فرقى ندارد. خون بها، خون بهاست. ديگر فرقى نمى کند که در خون بهاى يک انسان شناسنامه اش اسلامى باشد يا غير اسلامى و اينکه ملاک را شناسنامه اسلامى و غير اسلامى قرار بدهيم اين به نظر بنده موافق با اسلام نيست.»

معظم له همچنين ضمن ابراز خرسندى از توجه مسئولان، قانون‌گذاران و نخبگان جامعه به نظرات نوين فقهي، تأکيد فرمودند: «در اينگونه موارد به اعتقاد بنده نه از نظر قانون مشکلى هست نه از نظر اسلام. از نظر قانون اساسى مشکلى نداريم چون مى گويد؛ قانون مطابق با موازين باشد، که هست و از نظر اسلام مشکلى وجود ندارد چون ما اسلام را اينگونه مى شناسيم و اين شناخت هم يک شناخت شعارى نيست بلکه يک شناخت استدلالى عقلانى با همان متدهاى حوزه و با همان فقه صاحب جواهرى و فقه شيخ انصارى که امام امت(سلام الله عليه) روى آنها پافشارى مى کردند و حوزه هاى علميه بر آن پايه استوار شده است، مى باشد.»

حضرت آيت الله العظمى صانعى در پايان سخنان خويش با بيان اينکه اعتقادى که از راه استدلال بوجود آيد، محترم است، فرمودند: «اهانت به هر انسان در فرهنگ ائمه (عليهم السلام) و فرهنگ قرآن، هيچ جايگاهى ندارد.» و قرآن با صراحت مى گويد « وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً » در سخن گفتن با مردم و توده آنها بايد رعايت حسن و نيکى بشود و در کتب فقهيه ما هم آمده است که اهانت به افراد گرچه مسلمان نباشند تعزير و مجازات دارد چه رسد که توهين به اديان و مذاهب الهى باشد.»

تاریخ: 1384/10/3
بازدید: 32825



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org