Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: استفتائات
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: خوردن گوشت در بلاد غير اسلامى
خوردن گوشت در بلاد غير اسلامى
پس از عرض سلام سؤالى از محضر آن مرجع عاليقدر دارم كه به نظر حقير بررسى اصول آن ميتواند ضمن حل مشكلات افرادى مثل بنده و خانواده ام، مانع از وقوع بسيارى از دين گريزيها نيز شود.
در شهرى كه من زندگى مى كنم گوشت ذبح اسلامى وجود ندارد.حداقل۵۰ فرد شيعه در اين شهر هستندكه حتى چندتن از آنها قبلاً عضو انجمن اسلامى بوده اند و از ابتدا سعى در تهيه گوشت اسلامى مى كردند اما اين كار را بنا به دلايل زير ديگر انجام نمى دهند:
۱.كشتن حيوان در امريكا غير قانونى بوده و در صورت مشاهده، مشمول جريمه سنگين مى باشد.
۲.در امريكا گوسفند بسيار كم پرورش داده ميشود و بيشتر گاو پرورش داده ميشود، بنابراين در بيشتر ماههاى سال امكان تهيه گوسفند نيست و كسى هم نمى تواند گاو بكشد. در ضمن حتى اگر گاو هم بخواهد بكشد اولاً بسيار گران و در ثانى امكان نگهدارى وجودندارد.
۳.عدم اطمينان از سلامت گاو وگوسفند قاچاق نيز باعث شده است كه هيچكس به فكر اين كارنباشد.
۴.وجود گوشت بهداشتى گاو و گوساله در بسته بنديهاى مناسب كه تمامى اطلاعات شامل نوع حيوان، قسمتى كه گوشت متعلق به آنجا است و تاريخ كشتار همراه بادرصد چربى و پروتيين آن، روى آن ثبت شده است. جالب اينكه حتى يك قطره خون در اين بسته ها ديده نميشود و تاريخ انقضاى گوشت نيز روى آن موجود و در عين حال ارزان هم مى باشد.
5.برادران اهل سنت در اينجا اين نوعِ بهداشتى را خريدارى كرده و فقط قبل از پخت يا خوردن آن، ذكر بسم الله مى كنند.
۶.عده اى نيز با توجه به مشابهت ذبح گوشت اهل يهود با اسلام گوشت آنها را خريدارى كرده و فقط به ذكر نام خدا قبل از تناول آن اكتفا ميكنند. بنده در اين مدت كوتاه دو مرتبه گوسفند از نواحى دور تهيه و بعد سربريده ام كه اولاً، به دليل انجام يك كار خلاف قانون يك كشور ميزبان، احساس خوبى ندارم ودر عين حال اينكار را اصلاً دوست ندارم. بهمين دليل ديگر اينكار را نكردم. و ثانيا،ً در اين دو دفعه چون در محلى دور از شهر آن كار انجام گرفت و بنده هم قصابى بلد نبودم، كه باعث آلودگى گوشت و حيف و ميل آن شد . ثالثاً هزينه اين كار نيز با همه صرف وقت و استرس آن فوق العاده زياد شد.
مرجع محترم با توجه به شرايط كنونى دنيا و اعتقاد ما به اينكه فقه شيعه توانايى پاسخ دادن به نيازمنديهاى افراد را داشته و مراجع عظام با توجه به شرايط زمان حال، قوانين را بهنگام مينمايند، آيا با ساده تر كردن چنين مواردى بهتر نمى توان مردم را به انجام فرايض ترغيب نمود. من فكر مى كنم يكى از دلايلى كه اهل سنت بيشتر به فرايض خود عمل مى كنند سعى علماى دينى آنها در تسهيل روند عبادت آنهاست. واقعاً اگر يكى ازبزرگان دينى ما در كشورى مثل امريكا براى چند سال زندگى مى كرد و شرايط اينجا را تجربه مى كرد، نوع فتاوى ايشان در امور دنيوى مردم تغيير نمى كرد ؟
مرجع محترم لطفاً ضمن پاسخ به سؤال بنده درخصوص گوشت مصرفى، به اين سؤال حقير نيز پاسخ دهيد كه در مواردى كه امكان تجربه مراجع محترم بخصوص در مسايل روزمره و آن هم در دنياى سراسر در حال تغييركنونى وجود ندارد، تكليف افرادى نظير بنده چه مى باشد. نمى دانم كه با اين سختى زندگى كردن من و خانواده ام تا چه مدّت همچنان بر انجام تكاليف شرعى پا بر جا خواهيم بود.

خوردن گوشت حيوانات حلال گوشت گرچه گفتن بسم الله در هنگام ذبح حيوان شرط حليّت آن بوده و هست و با نگفتن آن خوردن گوشت حرام مى شود، و قرآن مى فرمايد:«ولا تأكلوا مما لم يذكر اسم الله عليه و انه لفسق»(انعام/121) ((نخوريد از حيوانات ذبح شده كه نام خدا هنگام ذبح بر آنها برده نشده)) پس از اينگونه گوشتها بايد پرهيز نمود و از خوردن آنها اجتناب كرد و فاصله گرفت لكن احتمال دارد كه ترك بسم الله در هنگام ذبح از كسانيكه به آن معتقد نباشند و آنرا قبول نداشته (نه آنكه نگفتن از باب مخالفت با ذات بارى و يا با اسلام و مسلمين باشد) موجب و سبب حرمت نگردد و با قطع نظر از اين احتمال، به نظر اينجانب همه آيات و روايات مربوط به حرمت بدون بسم الله اختصاص يا انصراف به جاهايى دارد كه هم گوشت ذبح شده با بسم الله وجود دارد و هم بدون بسم الله {يعنى جايى كه هر دو قسم از گوشت موجود باشد نه مثل مورد سؤال كه بيش از يك قسم (يعنى كشتار بدون بسم الله ) وجود ندارد} چون عموميت حكم به حرمت براى امثال مورد سؤال داراى حرج و مشقّت است ( همانطرز كه در سؤال به آن اشاره شده) و عموميتش به واسطه ادلّه نفى حرج و اينكه اسلام دين سهولت است مرتفع مى گردد و نتيجتاً گوشتهاى مورد سؤال از اين جهت حلال مى باشد و خوردنش در آن مكانها بخاطر همان مشكلات مانعى ندارد و جايز است گرچه همان گوشت در جاى ديگريكه نخوردنش مشكلات ندارد حرام بوده و معصيت و گناه است.



کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org