|
رمز و راز تداوم عزاداري امام حسين(ع) در طول تاريخ بشريت
نویسنده : محمد عبدی سنه کوهی امروزه ثابت شده است كه در دوران زمين شناسي و بر اساس نظريات دانشمندان، زماني تماميكره زمين را آب فرا گرفته بود و هيچ خشكي وجود نداشت تا اينكه بر اساس عقيده ما در روز دحوالارض (روز26 ذي القعده) اولين خشكي بنام سرزمين مكه و جايگاه كعبه ظاهر شد و بعد تماميكره خاكي، چنانكه بر اساس نظريات دانشمندان از وگنر آلماني گرفته تا نظريات جديد، بر اساس نظريه تكتونيك صفحه اي كوه زايي شده و ديگر نقاط زمين بوجود آمدند به گونه اي كه حركت اين صفحات باعث ايجاد زلزله و سوناميميگردند و همين طور وجود معادن شن و ماسه و سنگهاي رسوبي در ارتفاعات زياد از لحاظ علميدحوالارض را قابل پذيرش مينمايد. از طرف ديگر بنابر اقوال وقتي حضرت آدم و حوا از بهشت رانده ميشوند مدهوش، آدم بر فراز كوه صفا و حوا بر فراز كوه مروه در مكه نزديك كعبه بر زمين ما ميآيند. روزگار ميگذرد تا اينكه حضرت ابراهيم خليل(ع) از طرف خدا مامور ميشود تا همسر و فرزندشهاجر و اسماعيل را بدانجا برده و رها سازد.هاجر در بيابان خشك و لم يزرع به دنبال آب از صفا به مروه و بالعكس، دنبال آب ميدود تا اينكه زمزم از زيرپاي اسماعيل ميجوشد و روزي ديگر اسماعيل براي قرباني توسط ابراهيم پدربه امر خدا، در نظر گرفته شده و با پذيرش قرباني، قوچ جايگزين ميشود و اين دو كار هر يك اركان ثابت اعمال حج ابراهيميدر طول تاريخ بشريت ميگردند كه حذف هريك از آنها با عدم(ابطال) حج مواجه است و اين پاداش حركت آنها براي زندگي بود. و اما روزي ديگر از نسل آخرين پيامبر الهي،امام حسين (ع) احساس ميكند دين خدا با انواع زشتيها و پليديها چون ريا و تزوير و... آميخته گشته، اگر حركت نكند آخرين حلقههاي دين الهي به بيراهه ميرود، فلذا با بيرق اصلاح امور دين جدش محمد(ص) به حركت در ميآيد به كربلا ميرسد. يزيديان نماد ظلم و ستم و انحراف از دين همان شيطان زمان، مقابل حسين(ع) نماد انسانيت، آزادگي و ايثار چون ابراهيم زمان، مقابل هم صف ميكشند. سعي بين صفا و مروه در اينجا حركت با اضطراب بي نهايت دختر علي (ع) و نوه دختري محمد(ص)، حضرت زينب(س) بين خيمه گاه و تل زينبيه ميشود.آنجاهاجر به دنبال آب و اينجا زينب مضطرب از سرنوشت اهل بيت(ع) و ديدن خون جهت احياي دين خدا. آن حركت شد ركن واجب حج پس اين عمل خارج از ثمن و بهاست تا بي نهايت و كيست جز خدا كه پي به ارزش و عظمت بي حساب آن ببرد. از طرف ديگر و با نگاهي ديگر بين الحرمين در مدينه بين دو حرم پيامبر اكرم (ص) و قبور ائمه بقيع امام حسن مجتبي، امام سجاد، امام باقر و امام جعفر صادق عليهم السلام است همه معصوم كه گنبد و بارگاهشان در هشتاد و اندي سال پيش به دست وهابيون تخريب شده است اما بين الحرمين دلها و مورد توجه تمامياذهان، دوست و دشمن كربلاست، بين حرم دو برادر ناتني از يك طرف حضرت ابو الفضل العباس(ع) و طرف ديگر حرم امام حسين (ع) و ساير شهداي كربلا، هر دو فرزندان امام علي (ع) اما يكي نوه پيامبر و ديگري فرزند فاطمه ثاني همان ام البنين و اينكه در حرم حضرت عباس (ع) جسدي جز خودش دفن نيست تا بهانه بهانه جويان قرار گيرد در تشكيك آن، اين هم رمزي است ماندگار و قابل تامل در ارزش كاري كه حسين(ع) و يارانش با خون خود در راه احياي دين خدا نثار كردند. آنجا قوچ جايگزين اسماعيل شد اما اينجا به اختيار بيش از هفتاد نفر در مقابل هزاران نفر و اين است كه به رسم عرب پرچم سرخ برفراز مزار تماميشهداي كربلا نشانه انتقام گيري خون به ناحق ريخته آنان است، پرچم سرخي كه بر فراز گنبد مسلم بن عقيل(ع) در كوفه گرفته تا ابابكر بن علي(ع) در شهر حله و دو طفلان مسلم در شهر مسيب حدود چهل كيلومتري كربلا و بارگاه حر و عون در اطراف شهر كربلا گرفته تا برفراز بارگاه ملكوتي امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع)، خيمه گاه و تل زينبيه و... كه به جز دو ماه محرم و صفر به نشانه عزا و ماتم پرچم سياه برافراشته ميشود. شايد دوستان اهل فضل عنايت كنند كه انتقام خون امام حسين(ع) توسط جناب مختار ثقفي گرفته شده است ؟از ديد ما پنهان نيست كه آن انتقام ظاهري و جسميبود از يزيديان اما بايد دانست كه خط فكري يزيد و يزيديان همان تحجر و واپسگرايي و آداب جاهليت، مقام و پول پرستي، ريا و تزوير و هزاران كار ديگر در لوا و لباس دين و دينداري و خليفه مسلمين در جهان مرسوم و موجود است كه بايد با قيام قائم آل محمد(عج) از همه اينان انتقام گرفت، آنگاه است كه ديگر عزاداري( از ريشه عز يعني گراميداشتن با آداب درست خود)، خاتمه مييابد فلذا تا تفكر و انديشه يزيدي و يزيديان وجود دارد بايد عزادار بود و بيشتر از همه به حال خود و مسلمانان گريست كه چگونه در طول تاريخ مقهور عوامل يزيدي شدند ابتدا اندلس بخش عمده قاره اروپاي امروزي را با اعمال منافي عفت از جهان اسلام جدا نمودند و امروز با ابزارهاي ديگري هر روز به شيوه اي نوين، علم جنگ دائميرا با مسلمانان بخصوص شيعيان برافراشته دارند و از بكار گيري هر نيرنگي حتي زور و قدرت نظاميو يورش به سرزمين مسلمانان چون نوار غزه در فلسطين گرفته تا ارسال و نمونه سازي انواع تصاوير و متون مستهجن به طريق بكار گيري منحرفانه ابزار جديد چون اينترنت و تلفن به شيوه sms ،mms و مشابه آن و توليد و توزيع بيرحمانه انواع مواد مخدر جديد ،ابايي ندارند تا بدين طريق اذهان مستعد جوانان را به خود مشغول و معطوف دارند. بايد دانست كل يوم عاشورا و كل ارض كربلا و همه آنچه گفته شد رمز و رازي از خلقت هستي است كه تغيير و تبديل آن شامل اراده الهي است نه جبر است و اجبار تاريخ، بلكه خود تاريخ است. در اعمال مكه سالانه هزاران حاجي حج گزار احرام پوشيده و به آرامياعمال تاريخي حج تكرار ميكنند كسي مانع نيست اما چگونه است كه با كربلا و عاشورائيان واقعي طوري ديگر رفتار ميشود و آيا جز اين است كه تفكر حسين (ع) و فلسفه قيام امام حسين(ع) مكمل آن و بخش جدايي ناپذير اعمال مكه از خلقت تاكنون است و به درستي گفته اند آن كعبه سنگ و گل است و اين كعبه آمال و دل. آنجا استطاعت مالي كافي است و حتي واجب اما اينجا استطاعت حضور، حضور هم چنانكه عالم محضر خداست و در محضر خدا گناه ، عصيان، نافرماني و بي نمازي جايز نيست، از طرف ديگر چنانچه اگر بليه جاني و مالي چنان گسترش يابد كه حج مقدور نباشد حج تعطيل بردار است اما زيارت و عزاداري امام حسين (ع) و يارانش واجبتر ميگردد و اين ارزش بي نهايت براي خدا بودن را روشن مينمايد فلذا هرچه دل خالصتر و از گناه و معصيت دورتر باشد به محضر حسين(ع) مقرب تر است كما اينكه غفلت از اين مهم باعث سياهي قلوب سران كفر در لباس مسلماني از يك طرف و ساده لوحي، ترسوبودن و انحراف برخي علماي وقت چون شريح قاضي و ديگران باعث گرديد تا با نظر مساعد يا سكوت آنان، فجيع ترين اعمال در حق امام حسين (ع) و يارانش روا داشته شود و در اين مسير تماميظلم كنندگان و ظلم پذيران مساويند و در قضاوت تاريخ در يك صف و جمعيت قرار ميگيرند كه در نهايت چنان شد كه روي تاريخ براي هميشه از كردار ظالمين سياه و جريحه دار است تا درس عبرتي باشد براي عالميان در طول تاريخ ماندگار بشريت و اين است رمز و راز زنده ماندن، پويايي و تداوم عزاداري امام حسين(ع) در طول تاريخ بشريت وه چه خوش سروده است شاعر اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست اين چه شمعي است كه جانها همه پروانه اوست هر کجا مينگرم رنگ رخش جلوه گر است هر کجا ميگذرم جلوه مستانه اوست هر کسي ميل سوي کرببلايش دارد من چه دانم که چه سريست به در خانه اوست راستي تا به حال از خود پرسيده ايد كه چرا غير شيعيان و اهل كتاب نيز به حسين(ع) تبرك و توسل ميجويند چون مولا علي(ع)... باشد تا خفتگان بيدار گردند.
|