|
آموزه هايي از نهضت امام حسين (عليه السلام)
بيـانات حضـرت آيت الله العظمي صانعي به مناسبت فرارسيدن ايام محرم الحرام 1434 قيام حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) درسهاي بسياري دارد و هر کس مي تواند به مقدار فهمش اين درسها را آموزه ي زندگي اش قرار دهد. حضرت آيت الله العظمي صانعي به مناسبت فرارسيدن ايام محرم الحرام ضمن بيان مطلب فوق و با بيان اينکه در اين ايام از هر فرصتي براي ذکر مصائب امام حسين (عليه السلام) بايد استفاده کرد فرمودند: «بهتر اين است که آنچه از ابي عبدالله (ع) مي تواند جامعه را جذب کند، آنها را براي جامعه بيان کنيم، عزادران بايد براي محرم و ايام تاسوعا و عاشورا آماده شوند و هر طوري که مي توانند عزاداري کنند و ذکر مصيبت بخوانند، زمزمه کنند حتي اگر تنها باشند و از آن چيزي که در کربلا بوده است خارج نشوند.» درسي که همه قدرتمندان و انسانها بايد از نهضت حسيني بياموزند ايشان در ادامه سخنان خويش به بيان برخي درس هاي عاشورا پرداختند و پرهيز حضرت از سياست بازي و نيرنگ را يکي از عناصر برجسته نهضت ايشان عنوان کردند و فرمودند: «در مسير حرکت حضرت از مکه به سمت کوفه دو نفر خدمت حضرت آمدند، حضرت از اوضاع و احوال کوفه از ايشان سؤال کردند، آنها گفتند جايي را مشخص کنيد تا در خفا و دور از انظار ديگران اخبار کوفه را به شما اطلاع بدهيم، که امام در پاسخ فرمودند: ما چيزي را از اصحاب و ياران خود مخفي نمي کنيم واقعيت هرچه هست را همين جا بگوييد که آنها نيز گفتند مسلم و هاني را در کوفه ديديم در حالي که بدنهاي بدون سرشان را ريسمان بسته بودند و يک مشت رجاله آنها را در بازار مي کشاندند.» آيت الله صانعي افزودند: « تقاضاي امام (ع) مبني بر بيان واقعيات آنروز کوفه آنهم در جمع اصحاب محدود خود يک پيام دارد و آن اينکه در نهضت ما نيرنگ و دروغ جايي ندارد و اين مطلب مهم يعني شفافيت و آشکار بودن مسائل آنهم به دور از حيله و تزوير و خفا بايد براي همه قدرتمندان و همه انسان ها در تمام شرائط زندگي درس باشد.» ايشان افزودند: «با اينکه در مسائل نظامي مخفي کاري وجود دارد اما حضرت در تدبير و سياست جنگي خود هيچ امري را حاضر نبود مخفي کند زيرا همراهان وي در پرتو آگاهي بخشي امام آنقدر رشد پيدا کرده بودند که نيازي به مخفي کردن امور نبود به بيان ديگر حضرت در کربلا شفافيت و آگاهي آفريد و مي فرمود: هر کس بماند کشته مي شود از رياست و ثروت هم خبري نيست، اينجا جاي شهادت و کشته شدن و اسارت است و اين مطلب را چندين مرتبه تکرار مي کند و سرّ اين تکرار اين است که حضرت مي خواهد آگاهي بدهد که بعد افراد پشيمان نشوند چرا که اگر افراد ناآگاه وارد صحنه مبارزه با ظلم و ظالم شوند بعد پشيمان گردند، اين پشيماني براي اسلام ضرر دارد وآبروي اسلام را به خطر مي اندازد.» مهرباني و رعايت حقوق غير لازمه انساني در رفتار ابي عبدالله (عليه السلام) معظم له در ادامه مهرباني و رعايت حقوق غير لازمه انساني را يکي ديگر از درسهاي نهضت حسيني عنوان کردند و فرمودند:«مهمان نوازي و مهرباني در رفتار ابي عبدالله موج مي زند زماني که فرمودند آب برداريد، فردا مهمان داريم. ظرف ها پر از آب شد و فردا که جمعيت دشمن آنها را محاصره کردفرمود به آنها آب بدهيد و اضافه کرد آهسته آهسته آب بدهيد اينها تشنه اند اگر يکدفعه آب بخوردند ممکن است ناراحتي پيدا کنند. تا آنکه علي بن الطعان المحاربي مي گويد به من آب نرسيد خود ابي عبدالله (ع) آمد و با دست مبارکش آب را به من داد. آيا انسانيت، مهرباني، کمال اخلاقي و رعايت حقوق غير لازمه انساني از اين بالاتر مي شود.» اين مرجع عاليقدر افزودند : «در قضيه کربلا، حر وقتي جلوي ابي عبدالله را گرفت حضرت فرمود «ثکَلَتکَ اُمُّک» مادرت به عزايت بنشيند چه مى خواهى ؟! و حر جوابي نداشت چون مادر ابي عبدالله حضرت زهرا(س) بود، گفت يا حسين اگر کس ديگري اين حرف را به من مي زد من چندين برابر جوابش را مي دادم اما چه کنم مادر تو خانم حضرت _ زهرا سلام الله عليها _ است .» ايشان در ادامه و در توضيح رفتار امام در مواجه با اين سخن حر، به بيان حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني اشاره کردند و فرمودند: «حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني در جلسه اي در تهران فرمودند که همين جمله حر را ابي عبدالله در روز عاشوراجواب داد هنگامي که بالاي سر حر آمد فرمود «اَنْتَ حُرُّ کَما سَمَّتکَ اُمُّکَ، وَ اَنْتَ حرُّ فِي الدُّنْيا وَ اَنتَ حُرُّ فِي الآخَره » تو آزادي همچنان که مادرت نام تو را آزاده نهاد و تو آزاده در دنيا و آزاده در آخرت هستي.» امر به معروف با شلاق زدن نمي شود حضرت آيت الله صانعي يکي ديگر از درسهاي انسان ساز نهضت و قيام حسيني را بحث مهم امر به معروف و نهي از منکر عنوان کردند وفرمودند: «آغاز حرکت امام حسين (عليه السلام) براي تکميل حجت بر مردم و توصيه مردم به معروف بوده است، اما نه با منکر، يکي از اشتباهاتي که در باب امر به معروف و نهي از منکر برخي بزرگان (قدس الله ارواحهم) به آن توجه نداشته اند اين است که امر به معروف نمي شود خودش منکر باشد، بايد معروف باشد و يا نهي از منکر نمي شود منکر باشد، بکوبيم، بزنيم و شلاق بزنيم براي اينکه امر به معروف کنيم! اين خودش منکر است، آتش آتش را نمي تواند خاموش کند. امر به معروف و نهي از منکر يعني اينکه با عمل، رفتار، گفتار و کردارمان فرهنگ سازي کنيم طوري عمل کنيم که جامعه مشتاق به معروف شود.» مشتاق کردن مردم با عمل بهترين راه امر به معروف است و ناراحت شدن از بدي و بدان خود نهي از منکر است ولي با شلاق و سرنيزه و زور و ... نمي توان امر به معروف کرد . حرکت وقتي از روي فکر باشد آبروي اسلام حفظ مي شود اين فقيه عاليقدر در پايان سخنانشان تاکيد کردند:«سياست اسلامي مبتني بر شفافيت و راستي در تمام مسائل است. تدبير امور جامعه که سياست اسلامي است و «ساسة العباد» که از خصوصيات ائمه معصومين (ع) است يعني سياستي باز و روشن که مردم آن را باور کنند و مردم حب و علاقه شان به ائمه معصومين (س) زيادتر بشود، نه سياست دروغ و حيله و تزوير، لذا مي بينيم که شب عاشورا حضرت فرمودند هرکدام مي خواهيد برويد مي تواند و هر که بماند فردا کشته مي شود . وحتي زمانيکه خبر شهادت مسلم و هاني را آوردند امام فرمودند « مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً » يعني اوضاع خيلي مساعد نيست و اوضاع خطرناکي است اينها همه درس است براي ما، انسان وقتي وارد صحنه اي مي شود، صحنه مبارزه، جنگ، مسائل اقتصادي و سياسي و ..بايد حواسش را جمع کند و خطراتش را در نظر بگيرد. و ببيند مي تواند تحمل کند و اگر نمي تواند وارد نشود، که بعد پشيمان شود و خودش را ببازد، حرکت وقتي از روي فکر باشد آبروي اسلام حفظ مي شود.»
|