|
استفتائات ويژه ماه محرم
پرسش ) گفته مي شود اگر پلك چشمت رطوبتي پيدا كرد خداوند خطاب مي كند: اي بنده من، تمام گناهان تو را بخشيدم؛ اگر رطوبت به مژه هايش رسيد، خطاب مي شود تمام حاجات تو را برآوردم؛ اگر از مژه رطوبت يا اشك خارج شد، مي گويد بنده من گناهانت را بخشيدم و حاجاتت را برآوردم، فرداي قيامت عدّه اي گناه كار را به تو بخشيدم. اگر اين طور است كه با رطوبتي خداوند همه گناهان را مي بخشد، ديگر چرا مردم زحمت نماز و روزه بكشند؟ جواب ) روايات وارده در رابطه با عزاداري و اشك و ثواب آن ـ كه بهشت است ـ فراوان است، ليكن مراد از گريه اين نيست كه به خاطر حسرت و تحت تأثير احساسات گريه كند، بلكه مراد گريه اي است كه به عنوان يك نوع برخورد و جنگ با دشمنان راه حسين(عليه السلام) و يك نوع تبليغ و ترويج مكتب انسان ساز آن حضرت به حساب بيايد و در واقع گريه اي ثواب دارد كه براي مظلوميت حسين(عليه السلام) و تأثر از اين كه چرا بايد انسان ها او را درك نكنند و براي زنده نگه داشتن مرام حسين(عليه السلام)باشد. پرسش ) فلسفه عزادارى و گريه و زارى براى ائمه(عليهم السلام) در اسلام چيست؟ جواب ) زنده نگه داشتن ياد آن بزرگواران و ياد آورى مظلوميت آنان و خاندانشان در مقابل طاغوت زمان است و گريه و عزادارى در مصيبت آن بزرگواران، احياء امر و نام آنان است. پرسش ) چرا به امام حسين(عليه السلام) ثاراللّه مى گويند؟ جواب ) معنى ثار حق قصاص و استيفاى عوض خون مقتول است و فقره ديگر زيارت عاشورا (وان يرزقنى طلب ثاركم مع امام منصور) شاهد آن است و مراد از ثارالله اين است كه صاحب اين حق خداوند است و خداوند اين حق را طلب مى كند و معنى اين فقره اين است كه سيدالشهداء مقتولى است كه كسى نيست به غيراز خداوند كه عوض خون او را بگيرد. پرسش) قيام امام حسين و عدم صلح را در چند جمله بفرماييد. جواب ) چنان كه از جملات خودِ آن حضرت برداشت مى شود قيام آن حضرت براى اصلاح در امت رسول اللّه(صلى الله عليه وآله) و رشد و هدايت مردم بوده است. «انى لم اخرج اشراً ولا بطراً ولا مفسداً ولا ظالماً، وانما خرجت لطلب الاصلاح فى امة جدّي»، و همچنين آن حضرت با شهادت خود مردم را از جهل و نادانى و ضلالت گمراهى نجات داد چنان كه در زيارت اربعين وارد شده، كه: و بذل مهجته فيك لِيستنقذ عبادك من الجهالة وحيرة الضلالة» يعنى «و حسين(عليه السلام)جانش را فدا كرد در راه تو،تا اين كه بندگان از نادانى و سرگردانى و گمراهى نجات يابند.» پرسش) پوشيدن پيراهن سياه در ايّام عزادارى امام حسين(ع) كراهت دارد؟ در فرض عدم كراهت آيا استحباب نيز دارد؟ جواب ) مكروه نيست، چرا كه كراهت لباس سياه با مصلحتّى زيادتر كه همان عزادارى سيّدالشهدا است، مرتفع مى گردد؛ كه با عزادارى سيّدالشهداست كه اسلام زنده نگه داشته شده است.
|