|
درآمد
حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فروغ جاودان رسول خدا و بزرگ بانوی زنان جهان[1] که خانه او کانون عشق، پرستش و فضایل انسانی بود، تسبیح او نیز هدیه آسمانی و از برترین تسبیحات است. امامان معصوم(علیهم السلام) و فقیهان بزرگ، از فضیلت و والایی آن بسیار سخن گفتهاند و آثار و برکات فراوانی برای آن برشمردند و آن را ذکر کثیر نامیدند،[2] و از میان انبوهی از ذکرها و دعاها، تسبیح آن حضرت را به عنوان بهترین ذکر و تعقیبات نماز برگزیدهاند.[3] با تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) نماز با همهی عظمتش اوج مییابد و آثار و برکاتش افزون و ثواب و پاداش آن نیز مضاعف میگردد؛ تا آنجا که امام صادق(علیه السلام) فرمود: هر نمازی که با تسبیح فاطمه(سلام الله علیها) همراه گردد، نزد من محبوبتر از هزار نمازی است که بدون تسبیح خوانده شود.[4] امام باقر(علیه السلام) نیز آن را بهترین هدیه رسول خدا(صلی الله علیه وآله و سلم) به دخترش میداند و میفرماید: خداوند به چیزی برتر از تسبیح فاطمه(سلام الله علیها) عبادت نشده است و اگر چیزی بهتر از آن بود حتماً رسول خدا آن را به دخترش هدیه میداد.[5] چه رازی در تسبیح آن حضرت نهفته است که بزرگان دین، این همه بر فضیلت آن تأکید فرمودهاند؟ در حالی که تسبیحات و ذکرهای بسیاری در آموزههای دینی ما وارد شده که در نگاه اول مهمتر به نظر میرسند. چرا این ذکر کوتاه، این همه مورد توجه ویژه ائمه مذهب تشیّع قرار گرفته و نه تنها به عنوان تعقیب نماز، که وقت خوابیدن و هر زمان دیگری یک عمل ارزشمند و مستحب به شمار آمده و بر مداومت آن سفارش شده است؟ چنین به نظر میرسد که نام زهرای اَطهر(سلام الله علیها) که ریشهی عترت پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) است و روح بزرگ او همسفر و همگام با روح مقدّس امیرمؤمنان حضرت علی(علیه السلام) باید زنده و جاودان بماند تا آدمی با تسبیح آن حضرت با نخستین مدافع و قربانی حریم امامت و ولایت که روح قرآن و شریعت است، هم صدا گردد و در ساحل دریای بیکران کوثر، آرام گیرد تا ضمن تسبیح پروردگارش، غدیرخم و پیوند ناگسستنی قرآن و عترت پیامبر را زنده نگه دارد و روح تشنهی خود را از سرچشمه زلال توحید ناب و امامت، که استمرار رسالت انبیا است، سیراب سازد. ----------------------- [1]. نک: علل الشرائع، ج1، ص182، باب العلّة التي من أجلها سمّيت فاطمة((سلام الله عليها)) محدّثة، باب 146. [2]. ر.ک: وسائل الشيعه، ج6، ص 441 ـ 443، أبواب التعقيب، باب8، ح1 و 4 و 5 و 6. [3]. نک: العروة الوثقي، ج2، ص 251، فصل في التعقيب. [4]. وسائل الشيعه، ج6، ص 443، أبواب التعقيب، باب9، ح2؛ « أَبِي خَالِدٍ الْقَمَّاطِ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَاعَبْدِالله(عليه السلام) يَقُولُ: تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ ((سلام الله عليها)) فِي كُلِّ يَوْمٍ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلَاةٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ صَلَاةِ أَلْفِ رَكْعَةٍ فِي كُلِّ يَوْمٍ». [5]. وسائل الشيعه، ج6، ص443، أبواب التعقيب، باب9، ح1؛ « أَبِي جَعْفَرٍ(عليه السلام) قَالَ: مَا عُبِدَ الله بِشَيْءٍ مِنَ التَّحْمِيدِأَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ((سلام الله عليها)) وَ لَوْ كَانَ شَيْءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللهِ(صلي الله عليه وآله و سلم) فَاطِمَةَ((سلام الله عليها))».
|