Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: 3. عدم دخالت جنسيت در جايگاه انساني و حقوق اساسي و اجتماعي

3. عدم دخالت جنسيت در جايگاه انساني و حقوق اساسي و اجتماعي

زن و مرد از نظر گوهر و «نوع» انساني يک حقيقت به شمار مي روند و هر تعريفي که از اين منظر و در اين سطح براي حقيقت انسان وجود دارد، تعريفي مشترک ميان آن دو است. از سوي ديگر، ترديدي نيست ميان زن و مرد، به عنوان دو جنس و «صنف» انساني، برخي فرق ها هست که هيچ مکتب و نهاد حقوقي که توجه درست و پاي بندي کافي به واقعيات تکويني و مصالح واقعي زندگي انساني دارد، نمي تواند آن را ناديده بگيرد؛ فرق هايي که نتيجه طبيعي آن، پديد آمدن برخي موقعيت هاي متفاوت در زندگي طبيعي و اجتماعي زن و مرد است. تشريع اسلامي نيز که فلسفه وجودي آن «انسان» است و از مصدر وحي الهي شکل گرفته و بر پايه واقعيات وجودي انسان و به هدف سعادت جاودانه وي صادر شده، اين فرق ها را ناديده نگرفته است و قهراً هيچ فقيهي نمي تواند در چارچوب منابع اسلامي و فقهي آن را ناديده بگيرد. اما در قلمرو شناخت فرق ها، يک اصل مبنايي و مسلّم اجتهادي اين است که اصل در حقوق و تکاليف که از آن به «احکام شرعي» نام مي بريم، «اشتراک» ميان زن و مرد است و نه «اختلاف». به عبارت ديگر، يکساني ميان زن و مرد در احکام نياز به دليل خاص ندارد، بلکه اختلاف نيازمند دليل کافي است و در موارد شک بايد جانب اشتراک را گرفت.

آنچه در اين خصوص به اجتهاد و فقاهت استاد معظم، حضرت آيت الله صانعي، چهره اي متمايز بخشيده ناديده گرفتن اصل تمايز ميان زن و مرد نيست، چنان که ايشان بارها بر تفاوت اجمالي ميان ارث زن و مرد که قرآن بر آن تصريح کرده تأکيد جسته اند، بلکه ناشي از اين است که از يک سو، نگاهي کاملاً انساني به هر دو جنس زن و مرد دارند و از اين منظر ميان آن دو فرقي نديده اند و از سوي ديگر، به اصل اولي اشتراک اهتمام ويژه دارند و تا دليل پذيرفته شده و قانع کننده که بتواند مقيد يا مخصّص اطلاقات و عمومات باشد در ميان نباشد، از اين اصل دست بر نداشته اند و از سوي سوم، تلاش ويژه اي در بازشناسي و بازنگري برخي ديدگاه هاي فقهي موجود و ارزيابي دوباره ادله آن کرده و به نتايج متمايزي رسيده اند. آنچه ايشان در عدم فرق ميان زن و مرد در مسايلي مانند مرجعيت، رهبري جامعه، قضاوت، شهادت، ديه، قصاص، امامت جماعت و جمعه حتي براي مردان، تأکيد بر عدم فرق ميان زن و شوهر نسبت به تدليس در ازدواج، ارث زوجه، يکساني اولويت زن و شوهر به يکديگر پس از مرگ تا دفن، عدم افضل بودن نماز در خانه براي زن، ولايت مادر بر کودک و تقدم آن بر ولايت جدّ، عدم قصاص مادر همانند پدر، عدم حد قذف بر مادر همانند پدر و عدم جريان حد سرقت بر مادر به دليل دزدي از خانه فرزند همانند پدر، نظر داده اند، برخاسته از همين رويکرد و تلاش بوده است. چنان که برخي فقهاي ديگر نيز در گذشته و حال، در پاره اي از اين مسايل نگاه يکسان با استاد معظم داشته يا دارند و بسياري نيز به ويژه در ميان فقهاي گذشته فرق گذاشته اند؛ اما مهم آن است که اين فتاوا بر پايه رويکرد يادشده به زن و در چارچوب موازين کلي اجتهادي، صادر شده است و همين امر در لزوم توجه به آن کافي است؛ حتي اگر کسي به نتيجه آن قايل نباشد.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org