|
الف) اجماع
اجماع و اخبار،که در برخی از عبارات اصحاب در کنار یکدیگر ذکر شدهاند، تنها دلیل ضمان عاقله است. و بسیار روشن است که قرارگرفتن اجماع در کنار اخبار باعث احتمال اتکای آن به اخبار و موجب تزلزل آن و به تعبیر رایج، «مدرکی بودن» آن میشود، که باید به سراغ مدرک آن، که همان اخبار است، رفت که در این صورت اجماع به عنوان دلیلی مستقل، فاقد اعتبار است. از سوی دیگر، وجود اختلافات در مسایل گوناگون بحث عاقله که هر کدام به روایتی نیز مستند است، اعتماد به اجماع و تواتر اخبار در ضمان مطلق عاقله را با تردید جدی رو به رو میسازد، که در ذیل، به برخی از این اختلافات اشاره میکنیم:
|