Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: 1 ـ روايات وارده در بحث حيض و نفاس واستحاضه

1 ـ روايات وارده در بحث حيض و نفاس واستحاضه

الف) عن حريز، عن زرارة، قال: قلت له: ... ـإلى أن قال ـ: «فإن جاز الدم الكرسف تعصبت واغتسلت، ثمّ صلّت الغداة بغسل والظهر والعصر بغسل »؛[1]

زراره مى‌گويد به او ( امام (ع)) گفتم : ـ تا اين كه فرمود ـ: ... اگر خون از پنبه بگذرد، خشك مى‌كند و غسل انجام مى‌دهد، سپس نماز صبح را به يك غسل و نماز ظهر و عصر را به يك غسل به جا مى‌آورد.

ب) عن النضر، عن ابن سنان، عن أبي عبداللّه (ع)، قال: «المستحاضة تغتسل عند صلاة الظهر و تصلّي الظهر والعصر، ثمّ تغتسل عند المغرب وتصلّي المغرب والعشاء، ثمّ تغتسل عند الصبح وتصلّي الفجر»؛[2]

ابن سنان از امام صادق (ع) نقل مى‌كند كه فرمود: مستحاضه در وقت نماز ظهر غسل مى‌كند و نماز ظهر و عصر را مى‌خواند، سپس در مغرب غسل مى‌كند و نماز مغرب و عشاء را به جا مى‌آورد، سپس در زمان نماز صبح غسل مى‌كند و نماز صبح را مى‌خواند.

ج) صفوان بن يحيى، عن عبدالرحمان بن الحجّاج، قال سألت أبا إبراهيم (ع) ـ إلى أن قال ـ : «... إن كانت صفرة فلتغتسل ولتصلّ ـإلى قوله ـ ... وإن كان دماً ليس بصفرة فلتمسک عن الصلاة أيّام قرئها، ثمّ لتغتسل ولتصلّ »؛[3]

عبدالرحمان بن الحجاج مى‌گويد: از امام كاظم (ع) پرسيدم ـ تا اين كه فرمود ـ : ...اگر(خون) زرد باشد غسل كرده و نماز مى‌خواند... و اگر خونى باشد كه زرد نباشد، از خواندن نماز در ايام عادت خوددارى كرده، سپس ( بعد از ايام عادت) غسل كرده و نماز مى‌خواند.

د) عن الحسن بن محبوب، عن الحسين بن نعيم الصحّاف، قال: قلت لأبي عبداللّه (ع) ـ إلى أن قال ـ : «...فإن انقطع الدم عنها قبل ذلک فلتغتسل ولتصلّ »؛[4]

حسين بن نعيم صحاف مى‌گويد به امام صادق (ع) گفتم ـ تا اين كه فرمود ـ: ... اگر از وى ( زن) خون قطع شود ( خون حيض ديگر نبيند) قبل از آن ( وقت نماز) غسل مى‌كند و نماز مى‌گذارد.

ه ) عن حمّاد بن عيسى وابن أبي عمير، عن معاوية بن عمّار، عن أبي عبداللّه (ع): «...فإذا جازت أيّامها ورأت الدم يثقب الكرسف اغتسلت للظهر والعصر ـ إلى قوله ـ وإن كان الدم لا يثقب الكرسف توضّأت ودخلت المسجد وصلّت كلّ صلاة بوضوء»؛[5]

معاويه بن عمار از امام صادق(ع) نقل مى‌كند كه فرمود: ... اگر ايام عادت زن بگذرد و ببيند كه خون در پنبه نفوذ كرده، براى نماز ظهر و عصر غسل مى‌كند ـ تا آنجا كه فرمود ـ و اگر خون در پنبه رسوخ نكند، وضو گرفته و داخل مسجد مى‌شود، و هر نمازى را با وضوى خودش مى‌خواند.

و) حسين بن عليّ بن يقطين، عن عليّ بن يقطين، قال: سألت أبا الحسن الماضي (ع) ـإلى أن قال ـ : «...فإذا رقّ وكانت صفرة اغتسلت و صلّت »؛[6]

على بن يقطين از امام كاظم(ع) روايت مى‌كند ـ تا آنجا كه فرمود ـ : ... اگر(خون) رقيق و زرد باشد، غسل كرده و نماز مى‌گذارد.

ز) عن الفضل بن شاذان، عن صفوان، عن أبي الحسن (ع) ـ إلى أن قال ـ: «...تغتسل وتستدخل قطنة وتجمع بين صلاتين بغسل »؛[7]

صفوان از امام ابى الحسن(ع) روايت مى‌كند كه فرمود ـ تا آنجا كه مى‌فرمايد ـ: ... غسل كرده و پنبه‌اى را داخل مى‌كند و بين دو نماز با يك غسل جمع مى‌كند.

نحوه استدلال به اين روايات اين گونه است كه اين اخبار اكثراً در مقام بيان صادر شده‌اند و اگر براى نماز احتياج به وضو بود، بايد توسط امام(ع) بيان مى‌گرديد. اين مطلب در صحيحه معاويه بن عمار در بين روايات مذكور، از همه آنها اظهر است؛ چرا كه امام (ع) در مورد دخول خون در پارچه، حكم به غسل و نماز كرده و در موردى كه خون وارد پارچه نشده باشد، حكم به وضو و نماز نموده است، و اگر در مورد اول وضو لازم بود حتماً بيان مى‌شد.

صحيحه صفوان نيز همين گونه است و داراى صراحت در بيان حكم مى‌باشد؛ زيرا امر امام(ع) در جمع بين دو نماز با يك غسل، كاملاً بر عدم نياز به وضو صراحت دارد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . الكافي، ج3، ص99، باب النفساء، ح 4؛ وسائل الشيعة،ج2،ص3(ع)3، أبواب الاستحاضة، باب 1، ح 5.

[2] . التهذيب، ج1، ص1(ع)1، ح 48(ع)؛ وسائل الشيعة ج2، ص 3(ع)2،أبواب الاستحاضة، باب 1، ح 4.

[3] . وسائل الشيعة، ج 2، ص 393 و 394، أبواب النفاس، باب 5، ح 3.

[4] . التهذيب، ج1، ص 168، ح 482؛ وسائل الشيعة ج2، ص284،أبواب الحيض، باب 5، ح 6.

[5] . التهذيب، ج1، ص 106، ح 2(ع)(ع)، وسائل الشيعة، ج2، ص 283،أبواب الحيض، باب 5، ح2.

[6] . التهذيب، ج 1، ص 1(ع)4، ح 49(ع)؛ وسائل الشيعة ج 2، ص 388،أبواب النفاس، باب 3، ح 16.

[7] . التهذيب، ج 1، ص 1(ع)0، ح 486؛ وسائل الشيعة، ج 2، ص 3(ع)2،أبواب الاستحاضة، باب 1، ح 3.

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org