|
ب ـ تبدّل حجّ تمتّع به اِفراد
(مسئله 351) اگر شخصى كه به احرام عمره محرم شده است به واسطه عذرى يا مشكلى دير وقت وارد مكه شود، به طورى كه اگر بخواهد عمره به جا بياورد وقت وقوف را نمى تواند درك كند در اين صورت بايد به حج اِفراد عدول كند و پس از به جا آوردن آن، عمره مفرده به جا آورد و حج او صحيح و كفايت از حجة الاسلام مى كند. (مسئله 352) اگر زنى مُحرم شد و وقتى وارد مكه گرديد به واسطه حيض يا نفاس نتوانست طواف به جا آورد و اگر بخواهد بماند تا پاك شود، نمى تواند يا ترس آن را دارد كه مسماى وقوف در عرفات را درك نكند در اين صورت بايد به حج اِفراد عدول كند وپس از به جا آوردن آن عمره مفرده به جا آورد. (مسئله 353) شخصى كه وظيفه او حج تمتع است و در وقت احرام بستن علم پيدا كند كه اگر بخواهد عمره تمتع به جا آورد به وقوف در عرفات نمى رسد مى تواند از اوّل به حج اِفراد محرم شود و آن را به جا آورد و پس از آن عمره مفرده به جا آورد و اعمالش صحيح است. همچنين اگرزنى در ميقات علم دارد كه نمى تواند اعمال عمره تمتع را در حال پاكى انجام دهد و به وقوف نمى رسد بايد از اول به حج اِفراد محرم شود، وبه هر حال اگر در مكه كشف خلاف شد مى تواند به نيت عمره تمتع اعمال آن را به جا آورد وبعد هم به احرام حج تمتع محرم شود و اين حج مجزى است چون عدول از حج افراد و يا عمره مفرده به عمره تمتع جايز است واختصاص به موارد ضرورت ندارد. (مسئله 354) زنى كه حايض بوده ونمى دانسته واعمال عمره را به جا آورده اگر در وسعت وقت است بايد طواف و نماز را اعاده كند ولى اگر وقت ندارد در اينكه وظيفه مبدّل شده يا نه اشكال است و احتياطاً با گفتن تلبيه براى حج اِفراد محرم شود وبعد از آن هم عمره مفرده به جا آورد مانند ديگر زنان حائض كه نمى رسند عمره تمتع را تمام كنند و گفتن تلبيه احتياطاً براى آن است كه شايد فرد از احرام خارج شده باشد. (مسئله 355) كسانى كه حج اِفراد بر آنها واجب و متعين شده و به قصد حج اِفراد در يكى از ميقاتها محرم مى شوند نمى توانند حج اِفراد خود را به عمره مفرده تبديل نمايند.
|