|
اول: احرام
مكان احرام (ميقات): براى احرام بستن، جاهاى بخصوصى تعيين شده كه به آنها ميقات گفته مى شود و بايد احرام از يكى از آن مكانها واقع شود. ميقات عمره مفرده، براى كسانى كه از شهرهاى دور به قصد عمره مفرده به مكّه مى آيند، يكى از ميقاتهاى پنجگانه معروف است، كه بدانها اشاره مى شود: 1. ذى الحُلَيفه؛ و آن مكانى است در نزديكى مدينه منوّره كه در سر راه مكّه واقع شده و معروف به مسجد شجره است، و آن ميقات اهل مدينه و هر كسى است كه بخواهد از راه مدينه منوّره به عمره برود. آن دسته از زائرانى كه قبل از اعمال عمره براى زيارت قبر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و ائمه بقيع(عليهم السلام) به مدينه مى روند، آن گاه كه روانه مكه مى گردند، بايد در اين مكان مُحرم شوند. 2. جُحفه؛ براى كسانى كه از راه شام و مصر و مغرب عازم عمره هستند. 3. وادى عقيق؛ براى كسانى كه از راه نَجد و عراق و از سمت مشرق عازم عمره هستند. 4. يَلَمْلَم؛ براى كسانى كه از راه يمن قصد عمره دارند. 5. قرن المنازل؛ براى اهل طائف و كسانى كه از آنجا عبور مى كنند و قصد عمره دارند. (مسئله 37) ميقات عمره مفرده براى كسانى كه در مكّه تصميم مى گيرند عمره به جا آورند، اَدْنَى الحلّ است؛ يعنى نزديك ترين منطقه خارج از حرم به حرم (كه تنعيم از همه نزديكتر است) ولى كسانى كه از شهرهاى دور به قصد عمره مفرده حركت كرده اند، ميقات آنان يكى از مواقيت ذكر شده مى باشد. (مسئله 38) كسانى كه براى عمره مفرده به مكّه مشرّف مى شوند، نمى توانند بدون احرام از ميقات بـگذرند و در صورت عبور، واجب است به ميقاتى كه از آن عبور نموده اند برگردند و از آنجا محرم شوند، مگر آنكه وارد حرم شده باشند و برگشت به ميقات مقدور نباشد، كه در اين صورت كفايت أدنى الحل خالى از قوّت نيست، چون أدنى الحل در عمره مفرده نسبت به عابر از مواقيت، ميقاتى است كه أمام و جلوى آن محسوب مى شود. (مسئله 39) شاغلين در جدّه، ياكسانى كه از راه جدّه مى خواهند براى عمره مفرده يا عمره تمتّع به مكّه بروند، مى توانند از ادنى الحلّ ـ مثلاً مسجد تنعيم يا حديبيّه ـ مُحرم شوند، چون مواقيت معروفه، ميقات كسانى است كه از آنها عبور مى نمايند و همين طور محاذات ميقات نيز ميقات براى عبور كننده از آن مى باشد و چون جدّه ميقات نيست و محاذاتش هم معلوم نيست، بنابراين، احرام از ادنى الحلّ براى آنها كفايت مى كند و لازم نيست تغيير مسير داده و به جحفه بروند و محرم شوند و نيز مى توانند با نذر از همان جدّه هم محرم شوند.
|