|
مسائل متفرّقه رمى
(مسئله 933 ) كسانى كه از رمى در روز عيد عذر دارند، مى توانند شب قبل از آن يا شب بعد از آن رمى كنند و نمى توانند در روز نايب بگيرند؛ و كسانى كه از رمى صبح روز دهم معذور باشند، ولى قادر به رمى در بعد از ظهر باشند، بايد در روز رمى كنند و نمى توانند نايب بگيرند، و اگر از رمى روز يازدهم نيز معذورند، مى توانند در شب يازدهم بعد از رمى روز عيد، رمى روز يازدهم را هم انجام دهند. (مسئله 934 ) رمى در شب، بدون عذر واقع نمى شود، و مجزى نيست و معصيت هم نموده است. (مسئله 935 ) نايب بايد اعمالِ اختيارى را انجام دهد، پس اگر در رمى نايب شده، بايد آن را در روز به جا آورد، و اگر معذور است، نبايد نايب شود و شخص معذور نيز، بايد به كسى نيابت دهد كه بتواند در روز رمى را انجام دهد. (س 936 ) شخصى وقت رمى جمرات شك كرده كه چند سنگ زده ام، پس آن مقدار را رها كرده و دوباره از اول شروع نموده، آيا رمى او اشكال دارد يا نه؟ ج ـ مانعى ندارد، هر چند يقين به زدن چهار سنگ هم داشته باشد، چون گذشت كه بناگذارى در رمى بالاتر از طواف نيست و يك حكم ترخيصى مى باشد. (س 937 ) كسى كه به نيابت از ديگرى رمى جمره مى كند، آيا كافى است كه اول براى خودش هر جمره اى را رمى كند و پس از آن به نيابت ديگران ـ ولو ده نفر باشند ـ يك جا رمى كند، بعد جمره وُسطى را هم همين طور و در پايان براى جمره عقبه نيز چنين كند، يا اينكه بايد اول هر سه جمره را براى خودش و بعد هر سه را براى دومى، و همين طور براى ديگران رمى نمايد؟ ج ـ هر دو صورت، صحيح است. (س 938 ) شخصى رمى جمره عقبه را در روز عيد غلط انجام داده است و در روز سيزدهم متوجه مى شود، آيا بعد از قضاى جمره عقبه، بايد رمى روز يازدهم و دوازدهم را نيز تكرار كند؟ ج ـ لازم نيست. (س 939 ) كسى كه نتوانسته قربانى كند، و حلق يا تقصير نيز ننموده است، آيا مى تواند رمى روز يازدهم را انجام دهد؟ ج ـ مانعى ندارد. (س 940 ) زنى كه احتمال بدهد رمى باعث قاعدگى او مى شود، آيا كافى است در رمى، نايب بگيرد؟ ج ـ اگر بر اثر آن به مشقّت مى افتد، و زحمت فوق العاده مى باشد حتى با رمى در شب، عذر محسوب مى شود و مى تواند نايب بگيرد. (س 941 ) آيا زنها مى توانند شب دهم، بعد از نيمه شب از مَشْعَر به منى بروند و همان شب به جمره عقبه بروند و رمى كنند و بعد به خيمه برگردند و نزديك غروب روز يازدهم، مجدداً به جمرات بروند، تا در شب دوازدهم، با توجه به ازدحام و خطرهاى احتمالى، هم رمى روز يازدهم و هم رمى روز دوازدهم را انجام دهند؟ ج ـ براى زنها، رمى جمره عقبه پس از وقوف در مشعر و آمدن به منى در همان شب عيد قربان مانعى ندارد، ولى رمى روز يازدهم و دوازدهم در صورتى براى آنان در شب صحيح است، كه از رمى در روز از صبح تا غروب معذور باشند و خطر ازدحام براى بعض افراد عذر است، ليكن مى توان رمى را در زمانهاى خلوت انجام داد چون وقت رمى از طلوع آفتاب تا غروب است. (س 942 ) شخصى روز عيد قربان براى رمى جمره عقبه رفته است و آن را انجام داده، ولى رمى دو روز بعد را به علّت كسالت، وكالت داده و روز سيزدهم خودش براى قضاى رمى جمرات رفته، ولى اول رمى جمره عقبه نموده، بعداً برگشته از جمره اُولى شروع كرده و براى روز يازدهم و دوازدهم، يك مرتبه چهارده سنگ زده، هفت عدد براى روز يازدهم و هفت عدد براى روز دوازدهم؛ همچنين به جمره وُسطى دوازده سنگ زده و به جمره عقبه نيز دوازده سنگ زده است، و الآن به ايران برگشته است، وظيفه او چيست؟ ج ـ اگر كسالت داشته و معذور بوده و وكالت داده، عمل وكيل و نايب از او كفايت مى كند و نياز به تكرار نداشته است، و در هر صورت، تكرار به نحو مرقوم صحيح نيست.
|