|
مسائل متفرّقه تبدّل
(مسئله 700 ) اگر كسى در وقت مُحرم شدن در ميقات، قصد بيرون رفتن از مكّه را داشته باشد و به همين جهت از اول به نيّت عمره مفرده محرم شود و وارد مكّه گردد، ولى بعداً از خارج شدن از مكه منصرف شود، در اين صورت اگر عمره را در ماههاى حج (شوّال، ذى القعدة و ذى الحجّة) انجام داده باشد مى تواند عمره مفرده را تبديل به تمتّع كند، و به دنبال آن حجّ تمتّع به جا آورد. (مسئله 701 ) كسى كه به نيّت عمره مفرده محرم شد و تلبيه راگفت، ديگر نمى تواند بعداً نيّت عمره تمتّع كند و تلبيه بگويد و تجديد احرام، موضوع ندارد و احرام دوم باطل است. (س 702 ) زنى كه عادت ماهانه وقتيّه و عدديّه داشت و طبق معمول مثلا روز هفتم ماه بايد پاك مى شده، همان روزِ هفتم پاك شده و غسل كرده و اعمال عمره اش را به جا آورده است، روز بعد دوباره لَك ديده، باز غسل كرده و اعمال را انجام داده تا روز دهم و براى عرفات حركت كرده، روز يازدهم هم لَك ديده است، آيا حجّش اِفراد است يا تمتّع؟ ج ـ در فرض مزبور، وظيفه او تمتّع است و همان عمره اش صحيح بوده است. (س 703 ) زنى روز هشتم خون ديده، خيال كرده حيض است، احرامش را به حجّ اِفراد تبديل كرده، بعد كه به عرفات رفته متوجه شده كه استحاضه است، وظيفه او چيست؟ ج ـ اگر وقت عمره ضيق شده «يعنى نمى تواند به مكّه برگردد و اعمال عمره را به جا بياورد، چه به دليل تنگى وقت و چه به دليل عدم تمكّن از مراجعت» و طواف را عمداً به تأخير نينداخته، حجّ اِفراد را تمام كند؛ و اگر حجّ واجب است، بعد از اتيان حج، عمره مفرده به جا آورد. امّا اگر عمداً طواف و سعى را به تأخير انداخته و وقت انجام اعمال هم ضيق شده، بايد احتياطاً حجّ اِفراد را تمام كند و سپس عمره مفرده را هم به جا بياورد و سال بعد حجّ خود را اعاده نمايد. (مسئله 704 ) كسانى كه حجّ اِفراد بر آنها واجب و متعيّن شده و به قصد حجّ اِفراد در يكى از ميقاتها مُحرم مى شوند، نمى توانند حجّ اِفراد خود را به عمره مفرده تبديل نمايند. (مسئله 705 ) كسانى كه خدمه كاروان هستند و حجّ واجب خود را انجام داده اند، مى توانند عمره مفرده انجام دهند و براى حج محرم نشوند؛ همچنين مى توانند حجّ اِفراد به جا آورند، ولى ميقات حجّ اِفراد، همان مواقيت معروفه است.
|