|
مسائل متفرّقه تقصير
(مسئله 673 ) كسى كه تقصير او محكوم به بطلان است، ولى بعد از آن محرّمات احرام را به جا آورده، در صورتى كه جاهل به مسئله باشد، يا فراموش نموده، كفّاره ندارد، مگر در صيد، به تفصيلى كه در كتب فقهى مذكور است. (مسئله 674 ) اگر كسى بعد از سعى تقصير كرد، بعد شك كند كه آيا تقصيرى كه كردم صحيح است يا نه، تقصير او صحيح است. (س 675 ) يكى از خدمه كاروانها، به احرام عمره مفرده از ميقات مُحرم مى شود و به مكّه مى آيد و طواف و نماز آن و سپس سعى بين صفا و مروه را به جا مى آورد، ولى براى تقصير، گمان مى كرده كه نَتف (كَندن مو) كافى است، چند عدد مو را به عنوان تقصير مى كَنَد و به حساب خودش از احرام خارج مى شود، سپس براى عمره تمتّع كه وظيفه اش بوده به ميقات رفته و محرم شده و به مكّه آمده و كليّه اعمال، از طواف تا تقصير را انجام داده، حكم اعمالش چگونه است و در آينده وظيفه اش چيست؟ ج ـ عمره اش صحيح است، چون در مصداق تقصير اشتباه كرده و غافل بوده نه اينكه اصل تقصير را نياورده و حكم بطلان عمره تمتّع با نياوردن تقصير عن جهل قصورى، خلاف قواعد است، پس عمره اش صحيح و حج تمتّع هم صحيح مى باشد، مثل كسى كه با ناخن گير ناخنها را زده و تقصير هم انجام داده چون جهل اين شخص شرطيت چيدن و عدم صحّت كندن را از بين مى برد. (مسئله 676 ) اگر كسى در عمره مفرده تقصير را فراموش كند، مى تواند هر جايى تقصير كند، و اگر به وطن بازگشته باشد، تقصير در همان جا هم كفايت مى كند، ولى بنا بر احتياط مستحبّى طواف نساء را اعاده كند، و اگر خودش نمى تواند، بايد نايب بگيرد. (مسئله 677 ) در تقصير لازم نيست كه انسان خودش تقصير نمايد، بلكه اگر ديگرى هم ـ گرچه غير شيعه ـ برايش تقصير كند، كفايت مى كند. (مسئله 678 ) اگر شخصى جهلاً يا سهواً قبل از سعى تقصير كند و بعد از سعى دوباره تقصير نمايد، چيزى بر او نيست و صحيح است. (مسئله 679 ) اگر كسى در عمره تمتّع به جاى تقصير، يك مو از بدن خود را بكَنَد، اگر اعمال حج را انجام داده باشد، با عمل مزبور از احرام خارج شده است و چنانچه حجّ او واجب بوده، بنا بر احتياط، بعد از حج يك عمره مفرده به جا آورد و سال ديگر حج را اعاده نمايد. (مسئله 680 ) كسانى كه اعمال حج را بر وقوفين مقدم مى دارند، بعد از سعى اگر تقصير نمودند، مُحلّ نمى شوند، چون محرم به احرام حج شده اند پس براى آنها محرّمات احرام مثل بقيّه مُحرمين به حج، حرام است و در صورت جهل يا سهو، كفّاره ندارد. (س 681 ) اگر كسى در اثناى سعى از روى جهل تقصير نمايد، وظيفه او چيست؟ ج ـ بايد سعى را تمام نمايد و تقصير را اعاده كند. (س 682 ) گاهى در هنگام تقصير موهاى بانوان ظاهر مى شود و نامحرم مى بيند حكم آن چيست؟ ج ـ تقصير آنان صحيح است ولى مواظبت كنند موهاى خود را از نامحرم بپوشانند.
|