|
13. ازاله مو از بدن خود يا ديگرى
(مسئله 328 )بر محرم جايز نيست سر خود يا ديگرى را بتراشد و يا موى بدن خود يا ديگرى را ازاله كند، خواه شخص ديگر در حال احرام باشد يا نباشد؛ و در حرمتِ ازاله مو، ميان كم و زياد فرقى نيست، بلكه ازاله يك مو نيز حرام است، خواه ازاله به تراشيدن با تيغ باشد يا با ماشين برقى يا قيچى يا كندن يا با دارو يا غير اينها، مگر در دو مورد: 1. ازاله مو اگر از روى ضرورت باشد عيب ندارد، مثل اينكه وجود مو كه باعث زيادى شپش و يا سر درد گردد و يا مثل اينكه مو در پلك چشم روييده باشد و موجب ناراحتى او شود، و چاره اى جز تراشيدن نباشد؛ 2. در وقت غسل يا وضو، در اثر دست كشيدن به صورت يا بدن، خود به خود و بدون قصد، مو از بدن جدا شود. (مسئله 329 )كفّاره سر تراشيدن اگر به جهت ضرورت باشد، دوازده مدّ[1] طعام است كه بايد به شش مسكين بدهد، يا سه روز روزه بگيرد، يا يك گوسفند قربانى كند. (مسئله 330 )اگر تراشيدن سر از روى ضرورت نباشد، احتياط واجب آن است كه يك گوسفند كفّاره بدهد، بلكه تعيّن گوسفند در اين صورت، بعيد نيست. (س 331 )اگر غير مُحرم از محرم ازاله مو كند يا يكى از كارهايى كه بر مُحرم حرام است و كفّاره دارد انجام دهد، چه حكمى دارد؟ ج ـ اگر مُحرم به اختيار خود حاضر شود كه مثلاً مُحلّى سر او را بتراشد، حرام است و بايد كفّاره بدهد، ولى چنانچه بدون اختيار او باشد كفّاره ندارد. (مسئله 332 )اگر مُحرم از زير هر دو بغل خود ازاله مو كند، كفّاره آن يك گوسفند است، بلكه احتياط آن است كه اگر از زير يك بغل هم ازاله مو كند، يك گوسفند كفّاره بدهد. (مسئله 333 )اگر محرم به سر يا ريش خود دست بكشد «نه به قصد كندن و يا ريختن » و يك مو يا بيشتر بيفتد، احتياط آن است كه يك مشت طعام صدقه بدهد. (مسئله 334 )جايز است محرم سر يا بدن خود را بخاراند، ولى بايد به گونه اى باشد كه نه خون خارج گردد و نه مويى از بدن او كنده شود. (مسئله 335 )در حرمت ازاله مو در حال احرام بين مرد و زن فرقى نيست. (مسئله 336 )اگر محرم از روى فراموشى يا ندانستن مسئله سر خود را بتراشد يا مويى از بدن خود زائل كند، كفاره واجب نيست. -------------------------------------------------------------------------------- [1]. مد يك چارك (ده سير) است، تقريباً.
|