Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مصاحبه ها
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: در اسلام عملیات انتحارى محكوم و بر خلاف حق حیات تلقى مى شود
حضرت آیت الله العظمی صانعی در مصاحبه با خانم فرانسیس هریسون خبرنگار شبكه BBC در اسلام عملیات انتحارى محكوم و بر خلاف حق حیات تلقى مى شود حضرت آیت الله  العظمی صانعی در مصاحبه با خانم فرانسیس هریسون خبرنگار شبكه BBC انفجارها و عملیات انتحارى كه نه در میدان جنگ، بلكه در كوچه و خیابان انجام مى گیرد، از نظر اسلام گناه بزرگ و نا بخشودنى است، هم انتحار كننده خودكشى كرده و هم عده دیگرى را در حقیقت به قتل رسانده است و گناه قتل تمام آنها به عهده این شخص بوده و انتحار كننده از نظر حقوقى ضامن خونبهاى تمام كشته شدگان است...

بسمه تعالی

انفجارها و عملیات انتحارى كه نه در میدان جنگ، بلكه در كوچه و خیابان انجام مى گیرد، از نظر اسلام گناه بزرگ و نا بخشودنى است، هم انتحار كننده خودكشى كرده و هم عده دیگرى را در حقیقت به قتل رسانده است و گناه قتل تمام آنها به عهده این شخص بوده و انتحار كننده از نظر حقوقى ضامن خونبهاى تمام كشته شدگان است و اگر نتواند در این دنیا از عهده آن برآید، در جهان دیگر مسئول آن خونهاى ریخته شده است، این عقیده ماست كه بر این گونه انتحار، هم عذاب خود كشى و هم عذاب اخروى قتل دیگر انسانها بار مى شود.

آیة اللّه یوسف صانعى، كه دیدگاه خاص و تازه او در جهت حمایت از حقوق انسانها، حقوق زنان و كودكان و بحث دموكراسى و احترام جان و خون انسانها در حال گشودن راههاى تازه اى از فقه شیعه به روى حقوق انسان است در دیدار با خبرنگار BBC با تأكید بر مطلب فوق در پاسخ به پرسشهایى در خصوص تفاوتهاى عملیات انتحارى و عملیات استشهادى (شهادت طلبانه) گفت:

تفاوت میان عملیات استشهادى در میدان جنگ و ترور و انفجار مثل مقایسه تاریكى و روشنائى و حق و باطل است. اصلاً قابل قیاس با هم نیست، عملیات شهادت طلبانه و استشهادى مخصوص زمان جنگ است و براى مقابله با دشمن در میدان جنگ، اما خارج از میدان جنگ، هیچگونه عملیات استشهادى و ترور و كشتار دیگرى موضوعیت و اجازه ندارد، بلكه خود كشى است و كشتن دیگر انسانها و گناهى عظیم در اسلام است، كسیكه با انتحار در خارج از میدان جنگ حتى یك انسان را بكشد، مثل این است كه همه انسانها را كشته است .

این فقیه شیعه با اشاره به اینكه عملیات استشهادى در میدان جنگ مورد تأیید همه عقلا و عملى از سر رضایت و آگاهانه است، تأكید كرد:

انفجارها و عملیات انتحارى كه نه در میدان جنگ، بلكه در كوچه و خیابان انجام مى گیرد، از نظر اسلام گناه بزرگ و نا بخشودنى است، هم انتحار كننده خودكشى كرده و آدم كشته و هم عده دیگرى را در حقیقت به قتل رسانده است و گناه قتل تمام آنها به عهده این شخص بوده و انتحار كنند، از نظر حقوقى ضامن خونبهاى تمام كشته شدگان است و اگر نتواند در این دنیا از عهده آن برآید، در جهان دیگر مسئول آن خونهاى ریخته شده است، این عقیده ماست كه بر این گونه انتحار، هم عذاب خود كشى و هم عذاب اخروى قتل دیگر انسانها بار مى شود .

در اسلام عملیات انتحارى محكوم و بر خلاف حق حیات تلقى مى شود. اسلام حتى حق كشتن و سوزاندن حیوانات را نمى دهد و از سوى دیگر اینگونه عملیات هاى انتحارى از آنجا كه خلاف قراردادها و عهود و پیمانهایى است كه انسانها با زبان فطرت و قلب خویش منعقد كرده اند كه یكدیگر را نكشند، نیز ممنوع و حرام است.

آیة اللّه العظمی صانعى با تصریح بر اینكه كسى كه دست به ترور و انفجار مى زند و كودكان بى گناه كه دنبال زندگى و نشاط مى روند را از بین مى برد، كودكان شیر خوار را مى كشد و حیات جوانان و پیران را از آنها سلب مى كند، دیگر انسان نیست و حتى از حیوان درنده نیز خطرناكتر است، در پاسخ به پرسش در خصوص انفجارهاى اخیر لندن افزودند:

همه آنها محكوم هستند و قاتل. لذا نباید كسى كار آنها را توجیه كند بخصوص این توجیه نباید از جانب كسانى باشد كه خود روزگارى قربانى ترور بوده اند، اینجانب معتقدم هر توجیهى در این خصوص، مشاركت در جرم و گناه است.

این فقیه شیعه در بخش دیگرى از سخنانش تأكید كرد:

باید همگى تلاش كنیم تا نظریات صاحبنظران در زمینه ترور را جمع آورى كرده و به كسانى كه توجّه ندارند برسانیم، درست است كه مظلوم حق دارد جلوى ظلم را بگیرد امّانه به هر وسلیه اى و با آشوب و هرج و مرج و قتل .

امام (سلام اللّه علیه) در طول انقلاب خود حتى یكبار اجازه ترور و مبارزه مسلحانه نداد و معتقد بود باید با فرهنگ سازى انقلاب به پیش برود.

آیت اللّه صانعى با تأكید بر اینكه مبارزه با ظلم، باید مبتنى بر آزادى و آگاهى بخشى باشد و با ترور كارى از پیش نمى رود و حركتى عمیق و جاودانه نمى شود، به نظر و تجربه شیعه از ترور اشاره كرد و فرمودند:

دو حادثه بزرگ در تاریخ اسلام، بهترین دلایل براى مخالفت شیعه با ترور و تنفّر شیعیان از آن است: اول، ترور امام على(علیه السلام)، پیشواى اول شیعیان كه بدست عبدالرحمن بن ملجم مرادى در حال نماز و در مسجد، انجام گردید. على(علیه السلام) نماد عدالت بود و بدست كسى به شهادت رسید كه به كشتن على ایمان و یقین پیدا كرده بود، این ترور همیشه در حافظه شیعه زنده و مورد تنفّر و انزجار است.

دوم، قیام امام حسین(علیه السلام) و رفتار نماینده ایشان مسلم بن عقیل در كوفه است. زمانى كه مسلم به عیادت هانى بن عروه از یاران امام حسین(علیه السلام) رفت نقشه قتل عبیداللّه بن زیاد طرح شد، اگر عبیداللّه كشته مى شد تمام نقشه هاى بنى امیه از بین مى رفت و امام حسین(علیه السلام) و یارانش نیز كشته نمى شدند حتى مى توان گفت كه قتل او مى توانست مسیر تاریخ را تغییر دهد. اما درست در هنگام اجراى نقشه، مسلم دست از این كار كشید و روایتى از پیامبر را نقل كرد كه مى فرماید: «إنّ الایمان قیّد الفتك» ایمان ترور را به بند مى كشد. ایمان به خدا، اجازه ترور را به مسلمان نمى دهد .

اكنون بنده بسیار متأسفم كه با این اوضاع و احوال، باید براى این مسئله ساده اسلامى اینقدر وقت گذاشت.

آیة اللّه العظمی صانعى در بخش دیگرى از این گفتگو پیرامون وقایع فلسطین، با اشاره به اینكه نظرات ما و شما به كار فلسطینى ها نمى آید چون آنها خود، صاحب نظرانى دارند كه با آنها مشورت مى كنند افزودند:

امید ما به هر حال اینست كه این مسائل با گفتگو حل شود تا انسانهاى بیگناه از دو طرف كشته نشوند و صهیونیست ها هم دست از جنایات فراوان خود بردارند.

تاریخ: 1384/8/28
بازدید: 31502



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org