Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: اخبار دفاتر
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: حجت الاسلام و المسلمین علی عجم : آزادی نمود رحمت خداوند است
برگزاری مراسم رحلت پیامبر اکرم در حسینیه دفتر آیت الله العظمی صانعی در مشهد مقدس حجت الاسلام و المسلمین علی عجم : آزادی نمود رحمت خداوند است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی : به مناسبت رحلت پیامبر اکرم اسلام حضرت محمد ابن عبدالله (ص) مجلسی در دفتر و حسینیه آیت الله العظمی صانعی در مشهد مقدس برپا گردید که جمع کثیری از محبین اهل بیت عصمت و طهارت شرکت کردند.

در این مراسم که با حضور جمعی از علما و روحانیون ، فعالان سیاسی و مذهبی شهر مشهد همراه بود حجت الاسلام و المسلمین علی عجم دین پژوه و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

آقای عجم ضمن عرض تسلیت رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام به عموم مسلمانان اصل رسالت و نبوت پیامبر خاتم را از زبان خود آن حضرت همچون هدیه ای الهی که رحمت خدا در آن تجلی گردید دانست.

ایشان افزود: پیامبر رحمت للعالمین است و این رحمت تجلی و نمود هدیه ای است که خداوند از طریق ارسال پیامبر برای هدایت بشریت به بشریت عطا فرموده است.

عرب جاهلی برداشتی اشتباه از نبوت داشت و گمان می کرد پیامبر با همه موجودات متفاوت است فلذا از ایشان طلب معجزه و کار خارق العاده می کرد از پیامبر گنج طلب می کردند ، از ایشان نهرهای جاری و باغ های پر از میوه می خواستند اما پیامبر می گفت معجزه من قرآن است. 

مردمی که از آزادی بی بهره اند ، مردمی که عقلانیت در میان ایشان رشد نکرده و عدالت رخت بربسته از رحمت خدا محروم هستند

پیامبر اسلام می گفت من کلیدی را به شما می دهم که شما گنج های جهان را استخراج کنید و آن گسترش دانایی و عقلانیت است و باروری استعداد و عقلانیت انسان بزرگترین گنج بشری است که قرآن آنرا تبیین می نماید.

این دین پژوه در ادامه سخنرانی خود نمودهای رحمت خداوند را چنین تشریح کرد : یکی از مهمترین نمود های رحمت خداوند آزادی انسانها است . آزادی نمودی از رحمت خداوند است که پیامبر اسلام برای مردم هدیه آورد و این آزادی برای برابری و برادری و وحدت و احیای شخصیت انسان و حرمت و کرامت او ارزش و معنی پیدا می کند.
آزادی انسان از بندگی انسانی همچون خود و هدایت او بسوی تعالی و رشد ، قانون مند کردن جامعه و استیفای حقوق و مطالبات انسانها و نجات از استضعاف و استکبار همه اینها نمودهایی از رحمت خدا است.

حجت الاسلام علی عجم افزود : مردمی که از آزادی بی بهره اند ، مردمی که عقلانیت در میان ایشان رشد نکرده و عدالت رخت بربسته از رحمت خدا محروم هستند و اساسا رحمت خدا از این ابواب به مردم داده می شود.

وقتی رستم فرخزاد سردار ایرانی رویاروی لشگر اسلام در مرز ایران قرار گرفت از ایشان پرسید دلیل لشگر کشی مسلمانان چه بوده است؟ فرستاده لشگر اسلام چنین پاسخ داد : ما آمده ایم تا برای شما آزادی بیاوریم آزادی از بردگی انسانی مثل خودتان و رها شدن بسوی بندگی قادر متعال و خداوند خالق عالم و نیز می خواهیم شما را از بند ظلم و بی عدالتی و تبعیض نژادی رها سازیم.

محور دعوت پیامبر اسلام ، دعوت مردم به عدالت و نیز مخالفت با تبعیض نژادی و اختلاف طبقاتی و ظلم بود دعوت به آزادی دعوت به نور و ضدیت با ظلمت و تاریکی بود.

این نماینده پیشین مجلس در ادامه پیرامون تبیین ضدیت پیامبر با ظلمت و تاریکی گفت : یکی از مهمترین ماموریتهای پیامبر این بود که مردم را از ظلمت یعنی گمراهی نجات بدهد . این ظلمت همان تعبیر دیگر جاهلیت است و پیامبر تلاش می کرد مردم را از ظلمت و تاریکی یعنی در یک کلام از جاهلیت نجات بدهد و پیامبر جاهلیت را بر صدر همه نکبتهای بشری می دانست.

شرک و ظلم و استضعاف و اسکتبار و تبعیض و استبداد و فقر و ناآگاهی های عمومی و جنگ و خشونت و بی قانونی و تعصب و تحجر همه از جاهلیت و نادانی و ظلمت فکری بشری نشات می گیرد. جاهلیت فقط در بت پرستی نمود پیدا نمی کند و پیامبر برای مبارزه با تمام جلوه های جاهلیت مردم را به نور و روشنایی دعوت می کرد.هدف بعثت انبیا و پیامبران مبارزه با جاهلیت و نمودها و جلوه های آن بود و پیروان ادیان الهی نباید اجازه بدهند جاهلیت و نمودهای آن در جامعه بازتولید شود .

آقای عجم در خصوص خطر همیشگی بازگشت جاهلیت به جامعه گفت : تجدید حیات و بازتولید نمودهای جاهلیت در جامعه همواره جامعه بشری را تهدید می نماید. جاهلیت بعد از بعثت پیامبر از جاهلیت قبل از بعثت خطرناکتر است زیرا از خود دین علیه دین استفاده می شود و این خطرناکتر از جاهلیت قبل از بعثت است. خود قرآن هم به این خطر و آسیب پرداخته است .

سخنران با اشاره به بازگشت نمودهای جاهلیت پس از فوت پیامبر اسلام گفت : چند سال پس از فوت پیامبر اسلام جاهلیت با شکلی کریه تر خودش را نشان داد. قاسطین و مارقین و ناکثین که در ابعاد سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی جاهلیت را بازتولید کردند و آزادی اولین هدیه رسالت پیامبر را از مردم گرفتند ، بیان و قلم ممنوع شد و عمار یاسر را کتک زدند و ابوذر را تبعید کردند و غارت بیت المال مسلمین و فامیل بازی سرلوحه کار حاکمان قرار گرفت و در یک کلام خوبان را ذلیل و بدان را عزیز کردند.

آقای عجم افزود : پیامبر اسلام پیش از فوت خودشان خطر بازگشت جاهلیت را پیش بینی می کردند. برای پیش گیری بازگشت جاهلیت ، پیامبر در آخرین روزهای حیات مبارکشان فرمودند : مرگ حقیقت است آنچه مهم است این است که شما به وظایف و رسالت خودتان پایبند باشید. سنتها و قوانینی که باید رعایت کنید چه من باشم چه من نباشم اگر رعایت کنید در عزت و سربلند و سعادت زندگی خواهید کرد و اگر آن سنتها را فراموش کنید چه من باشم و چه من نباشم سعادت مند نخواهید شد.

در ادامه پیامبر سوره مبارکه والعصر را خواندند و مردم را به چهار اصل توجه دادند اول ایمان و اعتقاد راسخ دوم عمل صالح ؛ عملی است که باید بر مبنای عقل و دانایی و حکمت و عدالت صورت بگیرد که صالح بودن هر عمل در نتایج آن عمل ظهور و بروز پیدا می کند یعنی اگر عمل ها منجر به بروز گسست اجتماعی و نارضایتی مردم و تبعیض و محرومیت مردم از حقوق اولیه و شهروندی شان و نیز تبعیض و ظلم بشود بیی تردید عمل صالح انجام نشده است. نظام اقتصادی اگر مردم را به طبقات فقیر و غنی تقسیم کند یعنی عمل صالح انجام نشده است .

عمل صالح در ابعاد فرهنگی هم اگر منجر به بالا بردن شعور و آگاهی مردم و افزایش بینش مردم و زدودن خرافات نشود عمل صالحی انجام نشده است.

سوم تواصی به حق یعنی آنچه که درست است و ثابت است و باید باشد و در مقابل آن باطل. تواصی به حق و حق مداری در جامعه یعنی اینکه صدای حق خواهی و حق مداری در جامعه بلند باشد حق گویی وحق خواهی و حق مداری ضعیف نشود و حق مداری در راس مطالبات انسانی ما باشد .

چهارم اینکه یکدیگر را به صبر توصیه کنیم در برابر شر انگیزی و مشقات و دشواریها صبر پیشه کنیم و همدیگر را توصیه به صبر کنیم.

هر ملتی به وصیت آخر رسول الله عمل کنند بعثت و نبوت و رحمت للعالمین پیامبر ادامه خواهد داشت اگر عمل نشود که نشد دیدیم که نوه بزرگ پیامبر اسلام را در راستای جاهلیت و برای قدرت طلبی و دنیا خواهی به شهادت رساندند. آدم کشی و رشوه دادن برای رسیدن به امیال سیاسی از دوره امام حسن مجتبی شروع شد و اینچنین بود که افکار جاهلانه به جامعه بازگشت نمود و عده به ثروت و قدرت رسیدند.

تاریخ: 1392/10/14
بازدید: 18334


....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org