حضرت آیت الله العظمى صانعى در دیدار با ماریا پرشون لووگون رئیس دفتر رادیوى 80 ساله سوئد (شعبه مسکو) ضمن بیان مطلب فوق در پاسخ به پرسشى در خصوص چگونگى پشتیبانى و حمایت روحانیون ایران از مردم شیعه عراق در هنگام حضور امریکا در عراق فرمودند:
اساسا از نظر اسلام همه انسانها داراى حقوق و ارزش هستند و همانطورى که رنگ و نژاد و عوامل دیگر تاثیرى در حقوق انسان ندارد مذهب و ملیت هم تاثیرى در حقوق انسان ندارد، همه انسانها محترم هستند و داراى حقوق برابر، بنابراین اگر ما نسبت به شیعیان عراق احساس همدردى داریم، این احساس را نسبت به همه انسانهایى که مثل آنها هستند داریم، چون همه انسان هستند.
ایشان در ادامه افزودند: آنچه را که از نظر سیاست دولتها باید انجام دهند، قاعدتا دولت ایران هم مثل بقیه دول وظیفه خود را انجام داده است. همه ما باید توجه داشته باشیم که اساسا درگیرى و کشت و کشتار کار ناپسندى است و درگیرى ها در عراق جز ضرر و زیان براى مردم عراق چیز دیگرى ندارد، چون با وجود درگیرى سازندگى معنا ندارد.
مرجع تقلید نو اندیش شیعه در ادامه با تصریح این نکته که روحانیت شیعه و اسلام راستین، ترور را محکوم مى کند و تروریسم را خطرناک و براى جامعه بد مى داند با اشاره به حوادث 11 سپتامبر و تلقیاتى که در خصوص تغذیه تروریست ها از ایران وجود دارد افزودند:
این ادعا که این ترورها بخاطر اسلام انجام شده، دروغ است و بهانه اى بیش نیست، متاسفانه کار آنها به ضرر اسلام تمام شده چرا که اسلام با ترور و تروریسم مخالف است. بزرگترین رهبر ما یعنى امام اول شیعیان امیرالمومنین (علیه السلام) خود قربانى ترور شد و بسیارى از بزرگان ما قربانى تروریسم شده اند.
حضرت آیت الله صانعى در ادامه این گفتگو با تاکید بر اینکه در طول زمان در برداشتهاى اسلامى تغییر و تحول بوجود مى آید در خصوص چگونگى ایجاد تحولات در اسلام فرمودند:
تحولات در همه جوامع بشرى سبب تحول در برداشت از مسائل کلى انسانیت بوده و هست ولى مسائل کلى سر جاى خودش بوده، یعنى عدالت در همه جا و هر زمان مطلوب است اما برداشت از این عدالت با تحول زمان تغییر پیدا مى کند، امروز یک وجهه عدالت این است که اگر فرضا در جاده اى درحال حرکت هستید حق بقیه رانندگان را رعایت کنید در حالیکه دیروز چنین چیزى نبوده پس تحول در برداشت از قوانین کلى در بین بشر همیشه وجود داشته و خواهد داشت و همین هم راه تکامل است و در اسلام هم مطلب همین است یعنى کلیات ثابتى دارد و تحول در برداشتها و در درکهایى از اسلام است. به نظر بنده با برداشتى که دارم، اسلام همه انسانها را درحقوق مساوى و برابر مى بیند و نابرابرى و ظلم هیچ گاه در اسلام وجود ندارد. و اگر در مواردى احساس نابرابرى مى شود با اندکى دقت متوجه مى شویم که در آنجا نیز عدالت رعایت شده است.
ایشان در آخرین بخش از گفتگوى خود در پاسخ به پرسشى در خصوص اینکه اگر روزى نظر مردم چنین شد که دین از سیاست جدا بشود چه باید کرد فرمودند:
اگر به چنین نظرى رسیدند نمى شود با آنها مستبدانه و با سرنیزه برخورد کرد بلکه در صورت امکان باید آنها را هدایت و ارشاد کرد، ما حق سرکوبى نداریم، و مسئولان باید به گونه اى عمل کنند که مردم به چنین فکرى نیفتند. اگر چنین شد گناهش به گردن مسئولین است.
تاریخ: 1383/2/7