حضرت آیت الله العظمی صانعی در گفتگو با شبکه خبری BBC ضمن بیان این مطلب فرمودند : از نظر اسلام شبیه سازی انسان فی حد نفسه منع قانونی ندارد و اسلام آن را جرم و گناه نمیداند لذا شبیه سازی اعضای بدن انسان و یا سایر موارد نه تنها منعی ندارد بلکه مطلوب هم هست اما شبیه سازی حیوانات به دلیل منافع فراوان آن در تأمین سلامتی و رفع نیازهای انسانٰٰٰ نه تنها بلااشکال است بلکه باید متخصصین این امر را به جهت تأمین نیازهای پزشکی و غذایی بشر به این کار ترغیب هم نمود.
این فقیه نو اندیش فرمودند: اگرچه شبیه سازی حیوانات جای سؤال نیست اما شبیه سازی انسان به دلیل این که در مسائل اخلاقی، حقوقی و اجتماعی مشکلاتی را ایجاد میکند، ضمن اینکه باید تلاش کنیم علم آن را به دست آوریم اما جز در موارد ضروری نبایدآن را انجام دهیم.
ایشان با اشاره به کاربرد شبیه سازی در حل مشکلاتی همچون ناباروری زوجهای جوان فرمودند : در اینگونه موارداگر بچهدار شدن لازمه زندگی آنها باشد و از راههای دیگری مثل لقاح این امر حاصل نشود، به حکم ضرورت این امر بلااشکال است.
ایشان با تأکید بر این نکته که حکم بر جواز، صرفاً در موارد خاص و به حکم ضرورت است افزودند: بشر باید تلاش کند که نیازمند شبیه سازی کامل انسان حتی برای موارد خاص هم نشود، چرا که اگر این امر رایج شود، کانون زندگی اجتماعی و فلسفه خلقت و آفرینش )تولید مثل از طریق ازدواج(از بین میرود و مفاسد اخلاقی و اجتماعی و حقوقی فراوانی به بار خواهد آورد.
آیت الله صانعی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار تلویزیون دولتی انگلیس (BBC) مبنی بر این که علیرغم موافقت علمای شیعه با شبیهسازی، چرا علمای اهل تسنن با این پدیده علمی مخالفند، فرمودند: اگرچه خداوند مسبب الاسباب و سرسلسله و تأثیرگذار اصلی است، اما نباید فراموش کرد بر اساس اراده ذات حق برخی علل و عوامل مادی هم در ایجاد امور تأثیرگذارند، لذا نباید اینگونه باشد که اگر علت مسألهای را دانستیم آن را کار بشر فرض کنیم و اگر ندانستیم آن را کار خدا تلقی و دخالت در آن را هم دخالت در کار خدا به حساب آوریم.
ایشان افزودند: پس سرمطلب در یک کلمه است و آن این که توحید و خداپرستی معنایش این نیست که هر کاری سبب و جهت آن را پیدا کردیم بگوییم کار خدا نیست.
تاریخ: 1384/12/26