Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سخنرانی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: سکوت فرزندان امام و انقلاب هم حدّ و مرزي دارد
حضرت آيت الله العظمي صانعي در پايان درس خارج فقه سکوت فرزندان امام و انقلاب هم حدّ و مرزي دارد «افرادي که فکر مي کنند با بد گفتن به فرزندان امام و انقلاب راه به جايي مي برند، سخت دراشتباهند.»

در آستانه هجدهمين سالگرد رحلت بنيانگذار نظام مقدس جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني سلام ا... عليه، حضرت آيت ا... العظمي صانعي در پايان درس خارج فقه در مدرسه مبارکه فيضيه طي سخنان مبسوطي به دفاع از انديشه تابناک امام(ره) و ياران امام و فرزندان انقلاب پرداختند و فرمودند: بر حسب سنت حسنه اي که از امام امت سلام ا... عليه آموخته ام، در روز آخر سال تحصيلي نکاتي را خدمت شما عرضه مي دارم که اميدوارم در زندگي روزمره و امور اجتماعي مفيد باشد و براي سعادت دنيا و آخرتمان منشأ اثر واقع شود.»

ايشان با ذکر آيه نهم از سوره حشر فرمودند: «اين آيه که متذکر داستان مربوط به مهاجرين و انصار و کساني که بعد از مهاجرين و انصار آمدند، يک درس بزرگ براي همه کساني است که در نهضت و انقلاب بوده اند و يا افرادي که بعد از آنان روي کار آمده اند و حتي براي همه انسانهاي روي زمين درس است. درسي که در سازندگي و تأمين سعادت و خوشبختي آنها نقش دارد.»

ايشان افزودند: «قرآن راجع به مهاجرين مي فرمايد اينها از جان و مال خود براي پيشرفت حرکت حضرت رسول(ص) گذشتند و در اين راه صدمات زيادي متحمل شدند و زماني که به مدينه آمدند مردم مدينه از آنها استقبال کردند و خانه هاي خود را و مسکن خود را براي پذيرايي از آنها آماده کردند، ايمان خود را به طرزي قرار دادند که بتوانند باآنها هماهنگ شوند و تحت تأثير هواهاي نفساني قرار نگيرند و بالاتر از همه اختلافي ميان آنها و مهاجرين بوجود نيايد و زماني که رسول خدا(ص) مي خواستند اموالي را که از بني النضير به دست آمده بود، تقسيم کند، خطاب به انصار فرمودند آيا شما هم سهمي مي خواهيد؟ انصار گفتند نه تنها سهم نمي خواهيم بلکه ما ايثار مي کنيم و با اين که خودمان احتياج داريم حاضريم از اموال خودمان هم به مهاجرين بدهيم.»

آيت ا... العظمي صانعي با بيان اين که اين بالاترين و عالي ترين مرحله انسانيت انصار و مهاجرين صدر اسلام است، فرمودند: «قرآن در سوره حشر آيه نهم نسبت به کساني که بعد از مهاجرين و انصار آمدند مي گويد: «» وَالَّذِينَ جَاءُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلاِِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالاِْيمَانِ وَلاَ تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤوفٌ رَحِيمٌ» يعني کساني که بعد از مهاجرين و انصار آمدند، مي گويند پروردگارا ما و برادرانمان را که در ايمان بر ما پيشي گرفته اند بيامرز و در دلهايمان حسد و کينه اي نسبت به مؤمنان قرار مده، پروردگارا تو مهربان و رحيمي.»

آنها آرزو مي کردند و از خداوند مي خواستند که «خدايا، در دل ما، فکر ما و انديشه ما حقد و حسد و دشمني و بدگماني و ظلم و فکر ظلم و اذيت نسبت به هيچ انسان مؤمني را قرار مده» و البته توجه داريد که قيد مؤمنين در آيه از باب ابتلاست و آرزوي اينها اختصاص به مؤمنين تنها ندارد، آنها آرزو مي کردند که خدايا در دل ما دشمني کساني که ظاهر و باطن آنها يکي است و دو رو نيستند و قصد خدمت به خلق دارند و تلاش مي کنند زندگي انسانها را روبراه کنند و انسانها را به سعادت ابدي و جنت جاوداني برسانند، قرار مده».

اين فقيه عاليقدر افزودند: «اين داستان براي همه ما و همه انسانها و همه کساني که در نهضت و انقلاب امام بوده اند، حتي کساني که آن روز خردسال بوده اند و حالا شده اند جزء کساني که بعد از انقلاب آمده اند، درس است».

معظم له در ادامه با اشاره به اهانت برخي افراد و جريانات به ياران امام و انقلاب فرمودند: «پناه مي بريم به خدا که افرادي بيايند و به کساني که در نهضت و انقلاب امام سهم داشته اند و منشأ خدمات فراواني بودند به اينها بد گفته شود. »

ايشان با اظهار نگراني شديد از ابراز سخنان نابجا و اهانت هاي شديد به ياران امام فرمودند: «کساني که فکر مي کنند با بدگفتن به ياران امام و انقلاب راه به جايي مي برند، سخت در اشتباهند.»

شاگرد مبرز و انديشمند امام(ره) فرمودند: «ناروا حرف زدن و بد گفتن نسبت به همه انسانها چه برسد به فرزندان امام و انقلاب و دانشمنداني که يک عمر در خدمت امام و انقلاب بوده اند و امروز هم در خدمت اسلام هستند و بالاترين خدمات را در حق انقلاب انجام مي دهند مطلقا حرام است.»

ايشان افزودند: «اين بدگفتن ها اولاً حسب فرهنگ ملي ما پول تقلبي است و به خود اين افراد بر مي گردد و ثانياً توصيه مي کنم به اين افراد که به درون خودشان برگردند و در احوالات دروني خود تأمل کنند و به فکر اصلاح خود باشند که از کوزه همان برون تراود که در اوست.»

اين مرجع عاليقدر با مخاطب قرار دادن اين افراد فرمودند: «چرا انسان کاري کند که براي ديگران و رياست ديگران، خودش را در پرتگاه جهنم قرار دهد. آدم براي ديگران به جهنم برود، اين ديوانگي و بي فکري است و جهنم مجاني است.

واي بر من، واي بر من، واي بر من که بخواهم براي اين که رياست ديگري محکم بشود به ديگران بد بگويم.»

ايشان افزودند: اينها که بد مي گويند، مغزشان کوچک است و دستشان به جايي نمي رسد و آدم وقتي که دستش به جايي نمي رسد مي خواهد با توهين به ديگران خود را معروف کند. اين که کسي مي آيد به ياران امام و انقلاب توهين مي کند، به مطلب ديني انگ سياسي مي زند، بحث حوزوي را انگ سياسي مي زند، اينها مخشان کوچک است. انسان عاقل که به کسي بد نمي گويد، بلکه همانند شهيد مطهري قلم به دست مي گيرد و براي ترويج معارف عاليه اسلامي همت مي کند نه اين که آدم بيايد قلم به دست بگيرد و نسبت به کساني که حسب مصالح اسلام و انقلاب نمي خواهند از خود دفاع کنند مطلب بنويسد.»

«ناروا حرف زدن و بد گفتن نسبت به همه انسانها چه برسد به فرزندان امام و انقلاب و دانشمنداني که يک عمر در خدمت امام و انقلاب بوده اند و امروز هم در خدمت اسلام هستند و بالاترين خدمات را در حق انقلاب انجام مي دهند مطلقا حرام است.»

ايشان افزودند: منطق ياران امام و انقلاب براي حفظ مصالح اسلام و انقلاب در مقابل افراد سبک مغز و کوتاه فکر که براي معروفيت خود دست به چنين اقداماتي مي زنند همان منطق قرآن است که مي فرمايد:«وإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَماً».

ايشان افزودند: «اين افراد بدانند فرزندان امام و انقلاب هم تا يک جايي ساکت مي مانند و سکوت آنها حدّ و مرز دارد و لذا توصيه مي کنم که بياييد از مهاجرين و انصار درس بگيريم، بياييد از امام درس بگيريم و مثل آن بزرگوار حرکت کنيم. امام همه انقلابيون همه کساني که در نهضت و حتي کساني که در جريان مشروطه و مبارزه با استبداد رضاخاني نقش داشتند را دوست مي داشت و از آنها حمايت مي کرد، حتي کساني که در جريان مشروطه در مقابل علامه نائيني آن عالم بزرگوار مي ايستادند، امام به آنها هم توجه داشت. حالا ما بياييم و به کساني که در نهضت و انقلاب بوده اند بد بگوييم و توهين کنيم. اين از رحمت خدا به دور است.»

معظم له افزودند: «اين حرکات خلاف مشي قرآن است. قرآني که تمام راههاي سعادت بشر و همه حقوق اساسي بشر در آن است، حقوق بشري که اسلام و نبي مکرم اسلام آورده است عالي ترين حقوق بشري است كه تا به امروز انسان ها ديده اند حقوق بشري که اسلام به آن معتقد است مي گويد مسافر که از مرکب پياده شد اول بايد به مرکب خويش آب و غذا بدهد و بعد به امور خودش برسد. فردي را به جهنم مي برد به خاطر اين که گربه اي را حبس کرده، و به او آب و غذا نداده تا بميرد، زنداني که قرار است کشته شود اسلام مي گويد تا قبل از اعدام بايد با کمال ادب و احترام با او برخورد شود و به او آب و غذا داده شود. چرا که اسلام معتقد است آن کسي که زنداني است فقط زنداني است و تمام جهات ديگر او اعم از بهداشتي، فرهنگي و اخلاقي بايد حفظ شود نه اين که زنداني است به اين معنا که ديگر انسان نيست و ما هرگونه که بخواهيم مي توانيم با او رفتار کنيم بلکه فقه ما مي گويد زيادي درعذاب و شکنجه خودش مجازات دارد.»

اين مرجع بزرگوار تقليد با توصيه به طلاب و فضلا به تأمل و دقت در روايات و آيات قرآن در ابواب مختلف فقه فرمودند: «فقه جاي دقت است، حمله نکنيم به کسي که دقت مي کند و با همان متد صاحب جواهري حرکت مي کند. اين از افتخارات فقه و از امتيازات شيعه است که باب اجتهاد را باز گذاشته است دأب حوزه ها و پيشرفتش اين است که باب انتقاد را باز گذاشته اما توهين در حوزه هاي علميه جايگاهي ندارد.»

ايشان افزودند: «مگر غير از اين است که ديروز مرحوم فيض که فتوا داد حرمت غنا حرمت محتوايي است، يک عده راه افتادند و چوب تکفير به معلومات فيض زدند اما امروز راديو و تلويزيون مملکت ما در بحث موسيقي عملاً با فتواي مرحوم فيض اداره مي شود. خوب اگر امروز شماها بخواهيد فتواي مرحوم فيض را کنار بزنيد و فتواي برخي علماي ديگر را بگيريد که مي گويند غنا و موسيقي بما هو هو حرام است، خوب بايد بگوييم تمام سرودهايي که از صدا و سيماي جمهوري اسلامي پخش مي شود حرام است.»

اين فقيه اهل بيت عصمت و طهارت در ادامه سخنان خويش و با اشاره به ايام شهادت حضرت زهرا سلام ا... عليها و بحث مهم حقوق زنان در جامعه فرمودند: « در باب ترک اطاعت و پيروي از زنان 12 روايت ذکر شده است. وقتي اين روايات را بررسي مي کنيد مي بينيد که 8 روايت آن يا مرسله است و يا مرفوعه و يا هم مرسله است و هم مرفوعه و روايتهاي معتبري نيستند.

4 روايت باقي مي ماند که وقتي اين روايات را هم بررسي مي کنيم در مي يابيم که اين روايات هم خلاف عقل است هم خلاف قرآن. مگر معنا دارد که اگر زني ما را توصيه کرد به کار خير و خوبي همچون نماز خواندن و جهاد رفتن، ما بخواهيم با استناد به روايتي که مي گويد زنها وقتي مي گويند کار درستي انجام بده شما مخالفت کنيد و خلاف آن را انجام دهيد!»

ايشان افزودند: «به همه شماها توصيه مي کنم که دقت کنيد در برخي روايات ببينيد چه جرياني پشت سر اين روايات بوده است. روايتي که مي گويد هر کاري که مرد با نقشه زن آن را انجام دهد ملعون است و شوم، چه مسأله اي را دنبال مي کند.»

آيا احتمال نمي دهيد که اين روايات جعلي باشد، و اگر جعلي هست ريشه جعل کجاست؟ چرا در کنار همه آن حرف ها دقت نمي کنيم که عمده اين روايات با ضعف سند و ارسال به رسول ا... و حضرت علي(ع) نسبت داده شده اند. خوب اين چه علتي دارد.»

ايشان افزودند: «به اعتقاد من اين يک بعد سياسي دارد و آن هم به هدف کوبيدن حضرت زهرا سلام ا... عليها و دفاع ايشان از امامت امير المؤمنين است. مي گويند شوهرش گفت هر امري که زن نقشه آن را بکشد آن کار شوم است. نعوذ به ا... يعني حضرت زهرا که آمده در مسجد و در دفاع از حضرت علي خطبه خواند و از امامت حضرت علي دفاع کرده نادرست است. هرچه زن گفت خلافش عمل کنيد، يعني به حرف حضرت زهرا در دفاع از حضرت علي گوش ندهيد و امثال اين حرفها.»

معظم له افزودند: معناي اين حرفها و اين روايات اين است که اصلاً زنها را بگذاريدکنار و حقوق آنها را ناديده بگيريد يعني نيمي از جمعيت جهان را به امام صادق به اميرالمؤمنين و حضرت رسول (عليهم السلام) بدبين کردن.»

ايشان در پايان خاطر نشان ساختند: «همه وظيفه داريم نسبت به دفاع از حقوق زنها و حقوق همه انسانها تلاش نماييم، روحانيون و دانشگاهيان با انجام کارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي و نمايندگان مجلس هم از طريق قانون گزاري که اخيراً هم حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني که هم صاحب نظرند وهم صاحب رأي از نمايندگان مجلس درخواست کردند در جهت تصويب قانون برابري ديه مرد و زن اقدام کنند و من اميدوارم رفته رفته بسياري از اين مسائل و مشکلات حل شود.»

تاریخ: 1386/3/7
بازدید: 19918



....

نام
پست الکترونيکي
وب سایت http://
نظر
کد امنیتی کد امنیتی
کد امنیتی


کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org