Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: مبطلات نماز

مبطلات نماز

(س 864) اگر كسى در اثناى نماز قصد شكستن نماز نمايد و با همان نيت، برخى از اجزاى نماز را بخواند و بعد منصرف شود و از قصد خود برگردد. نمازش چه صورت دارد؟

ج ـ نمازش درست است، مگر آن كه منافى مبطل نماز به جا آورده باشد. 20/11/82

(س 865) شخصى وضو گرفته و نماز مى خواند، ولى بعد از نماز يادش مى آيد كه جُنُب بوده است، نمازش چه حكمى دارد؟

ج ـ نمازش، به خاطر آنكه طهارت نداشته است، باطل است. 9/7/74

(س 866)اگر موقع گفتن تكبيرة الاحرام يا قيام متّصل به ركوع، بدن حركتِ اندك و بسيار كمى داشته باشد، آيا مبطل نماز است؟

ج ـ موقع گفتن تكبيرة الاحرام، بايد بدن آرام باشد و اگر كسى عمداً در حالى كه بدنش حركت دارد، تكبيرة الاحرام را بگويد، نمازش باطل است، و چنانچه سهواً حركت كند، بنا بر احتياط مستحب، بايد اوّل عملى كه نماز را باطل مى كند، انجام دهد و دوباره تكبير بگويد؛ و احتياط مستحب آن است كه نماز را تمام كند و دوباره اعاده نمايد. 5/10/78

(س 867)تكان دادن دست به هنگام قيام متّصل به ركوع و هنگام تكبيرة الاحرام، چه حكمى دارد؟

ج ـ اگر موجب حركت بدن نشود، مانعى ندارد. 18/6/78

(س 868)آيا در تشهّد جايز است كه بعد از گفتن «اَللّهم صلّ على محمد و آل محمد» «وعجّل فرجهم» را اضافه كنيم؟

ج ـ نبايد اضافه نمود و حدود نماز بايد مراعات شود؛ وگرنه در آينده نه چندان دور، نماز محدود ومعيّن شرعى ممكن است باقى نماند وهمه ما مسئول باشيم. 20/10/79

(س 869) آيا ذكر صلوات و «وعجل فرجهم» بعد از ذكر ركوع و سجود «وعجل فرجهم» بعد از صلوات تشهد، جايز است و يا اشكال دارد؟

ج ـ در تشهّد نبايد اضافه نمود و جايز نيست، امّا در ركوع و سجده بعد از صلوات مانعى ندارد. 13/4/82

(س 870) هل يصح هذا الذكر «اللهم صل وسلم على محمد وآل محمد»؟ وهل هو منصوص عليه بهذه الكيفية؟

ج ـ جايز لكنّه ليس بمنصوص، والاولى رعاية المعروف المنصوص بل رعايته فى الصلاة لازمة وواجبة. 15/7/82

(س 871)هل يجوز قول وسلم فى الصلاة على محمد أثناء التشهد كأن أقول: «اللهم صل وسلم على محمد وآل محمد» أفتونا جزاكم الله خيرا.

ج ـ تغيير اذكار الصلاة بالاضافة (ولو بنحو ماذكرت) او بالنقيصة غير جايز و موجب للاختلال فى العبادات والوظائف الشرعية المقرّرة. 15/4/82

(س 872) جواب سلام در نماز، چطور است؟ چه نوع سلامى، مبطل نماز نيست؟ مثلاً گاهى مى گويند: سلام عليكم، گاهى بدون تنوين مى گويند و گاهى «عليك» را با «الف» ـ نه با «عين» ـ تلفّظ مى كنند.

ج ـ ظاهراً پاسخ سلام به نحو اول و دوم، واجب است، امّا جواب دادن به نحو اخير كه غلط است، غير جايز و مبطل نماز است. 18/1/74

(س 873) آيا مى توان در نمازهاى واجب، آياتى از قرآن را قبل از حمد و بعد از سوره، رجائاً خواند؟ آيا مى توان بعد از ذكر ركوع و سجده در نمازهاى واجب، اذكار و دعاهاى فارسى غير از ذكر ركوع و سجده خواند؟ ترجمه فارسى ذكر ركوع و سجود را در نمازهاى واجب، چه طور؟

ج ـ بايد از اين گونه اعمال، قطع نظر از آن كه بعضى از آن ها مبطل نمازند، جدّاً پرهيز نمود تا عباديت نماز به شكل عادى خود باقى بماند و دستْ خوش تحويل و تحوّل قرار نگيرد. 26/1/77

(س 874) آيا مادر در حين نماز مى تواند طفل شيرخوارش را در بغل بگيرد؟ و همچنين سوار شدن بچه ها بر پشت نمازگزار با آنكه رعايت طهارت و نجاست را نمى كنند، چه حكمى دارد؟

ج ـ اشكالى ندارد، مى تواند او را بغل كند تا آرام شود، ليكن بايد از حالت نمازگزار خارج نشود و سوار شدن آن ها بر پشت نمازگزار، هر چند در طهارت و عدم طهارت آن ها شك دارد، نماز را باطل نمى كند. 14/6/74

(س 875) آيا اشاره كردن به بچه در حين نماز و نيز نوازش كردن او، مبطل است؟ همچنين آيا بلند كردن صدا هنگام قرائت تا ديگرى متوجه مطلبى شود، اشكال دارد؟

ج ـ اشاره كردن به بچه و نوازش او، مبطل نيست، مگر آنكه آن قدر زياد باشد، و به نحوى انجام گيرد كه محو كننده صورت نماز باشد؛ بلند كردن صدا هم مانعى ندارد، مگر در جايى كه قرائت آهسته حمد و سوره، واجب باشد. 19/12/75

(س 876)آيا مى توان در وسط نماز مستحبّى حرف زد؟

ج ـ نمى توان و در اين جهت، فرقى بين نماز واجب و مستحبّى نيست. 17/1/77

(س 877) آيا صدايى كه در حال عطسه كردن شنيده مى شود، مبطل نماز است يا خير؟

ج ـ حرفى كه از عطسه كردن پيدا مى شود، مبطل نماز نيست، ولى اگر عمداً باشد، مبطل است.

(س 878)حقّ مؤمن بر مؤمن ديگر اين است كه اگر عطسه كرد، مؤمن ديگر بگويد: «يرحمك الله». حالا اگر در حال نماز، مؤمنى عطسه كرد و ما در حال خواندن حمد و سوره بوديم. آيا در اين جا نيز بايد اين ذكر را حتماً بگوييم؟

ج ـ بنا بر احتياط واجب، در حال نماز، «يرحمك الله» را نبايد گفت، هر چند در غير نماز، گفتنش مستحبّ است. 9/7/79

(س 879) آيا مى توان براى تقرّب به خدا و دفع شيطان، نماز را با سوز و همراه با گريه خواند؟ اگر گاهى اوقات براى جلب توجه و عمداً نماز ظهر و عصر مقدارى بلند، و نمازهايى كه بايد بلند خوانده شود، آهسته خوانده شود، حكم چيست؟

ج ـ بايد مانند ديگران نماز خواند و تخلّف عمدى در نمازهايى كه بلند يا آهسته خواندن آن ها واجب است، موجب بطلان است؛ و حالت خوف و خشوع كه موجب محو صورت نماز نباشد، مانعى ندارد. 25/7/74

(س 880)اگر كسى در نماز «السلام عليك يا أباعبدالله» و يا «يا على» و يا امثال اينها بگويد و يا در نماز، براى اهل بيت و مظلوميت آن ها گريه كند، نماز او چه طور است؟ اگر در نماز به ياد اهل بيت باشد، چه طور؟

ج ـ اين گونه امور را در نماز اضافه نكنيد و نماز را به همان نحو كه ديگران انجام مى دهند، انجام دهيد و به هر حال، آنچه در رساله ها به عنوان مستحبّات نماز نيامده، اضافه ننماييد. 4/12/78

(س 881) مدتى در قنوت نماز، از روى ناآگاهى و نيز علاقه شديد به امام حسين(عليه السلام)، به ايشان سلام مى گفتم، ولى بعد متوجه شدم كه اين كار، اشتباه است. حكم آن نمازها چيست؟

ج ـ مانعى ندارد و نماز صحيح است. 6/2/74

(س 882)شخصى در اثناى نماز، جهت پاك كردن سينه و باز كردن صدا، عمداً چند مرتبه سرفه مى كند و يا صداى شبيه به سرفه از خود ظاهر مى كند كه موجب پيدايش دو حرف به بالا مى شود. نماز او چه حكمى دارد؟

ج ـ با علم يا احتمال تكلّم به حروف، نمازش باطل است. 2/12/76

(س 883)اگر كسى در حال گفتن ذكر سجده، انگشت ابهام پا را عمداً حركت دهد، نمازش چه صورتى دارد؟

ج ـ اگر در حال ذكر باشد بايد ذكر را تكرار نمايد و حركت دادن انگشت پا در حال ذكر اگر از روى عمد و علم باشد، بنا بر احتياط واجب سبب بطلان نماز است.

5/2/85

(س 884)اگر براى كسى در نماز ضرورتى پيش آيد كه جلوتر برود، آيا مى تواند در حال نماز، چنين كارى را انجام دهد؟

ج ـ در صورتى كه از حالت نمازگزار خارج نشود يا اين كه از طرف قبله برنگردد، مانعى ندارد. 17/8/79

(س 885) اگر كسى اذكار مستحبّى نماز را عمداً و يا سهواً غلط بخواند يا از مخرج ادا نكند، نمازش چه صورتى دارد؟

ج ـ نبايد به نحوى غلط خوانده شود كه غلط فاحش باشد و موجب تغيير معنا گردد؛ وگرنه مبطل است. 11/4/76

(س 886) اگر كسى خود را هيپنوتيزم كند، آيا مى تواند در آن حال، نماز بخواند و روزه بگيرد؟

ج ـ چنانچه به حكم مغمى عليه باشد، نماز و روزه او صحيح نيست. 25/12/77

(س 887) نماز خواندن با حالت دست بسته، چه حكمى دارد؟

ج ـ اگر در حال تقيّه نباشد، نماز باطل و فعل حرام است. 26/2/75

(س 888) سربازانى كه از اول اذان صبح تا طلوع آفتاب، در پُست نگهبانى اند و معمولاً به دليل ندانستن مسئله، نمازهايشان قضا مى شود، چگونه بايد نماز بخوانند؟ آيا با پوتين مى توانند نماز بخوانند؟

ج ـ نماز خواندن با پوتين در صورتى كه بيرون آوردن آن، امكان نداشته باشد، مانعى ندارد. 8/2/75

(س 889) آيا صداى ترانه اى كه به گوش مى رسد، موجب بطلان نماز مى شود؟

ج ـ موجب بطلان نماز نمى شود. 16/12/75

(س 890) اگر كسى عمداً يا سهواً مشروبات الكلى مصرف نمايد و بعد توبه كند، و دهان خود را آب بكشد. آيا واقعاً چهل روز اعمال دينى از جمله نماز او، باطل است يا خير؟

ج ـ نماز، باطل نيست، ليكن بايد از خداوند درخواست كند تا عملش مقبول درگاه حق شود. 25/7/74

(س 891) هل يعتبر مضغ العلك اثناء الصلاة مبطلاً لها؟

ج ـ الظاهر أنّه مبطل لها لأنّه فعل ماحِ لصورة الصلاة عرفاً. 6/5/82

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org