Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: احكام نگاه كردن، حجاب و پوشش

احكام نگاه كردن، حجاب و پوشش

(مسئله 765) نگاه كردن مرد به بدن زن نامحرم، چه با قصد لذّت و چه بدون آن، حرام است و نگاه كردن به صورت و دستها و پاها تا مچ ، اگر به قصد لذّت باشد، حرام است؛ ولى اگر بدون قصد لذّت باشد، مانعى ندارد. همچنين نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم، حرام است. نگاه كردن به صورت و بدن و موى دختر نابالغ، اگر به قصد لذّت نباشد و با نگاه كردن، انسان مى داند كه به حرام نمى افتد، اشكال ندارد؛ ولى بنا بر احتياط، بايد جاهايى مثل ران و شكم را كه معمولاً مى پوشانند، نگاه نكند.

(مسئله 766) زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ بلكه احتياط واجب آن است كه بدن و موى خود را از پسرى هم كه بالغ نشده، ولى خوب و بد را مى فهمد و به حدّى رسيده كه داراى نظر شهوانى است، بپوشاند.

(مسئله 767) نگاه كردن به عورت ديگرى، حرام است، اگرچه از پشت شيشه يا در آينه يا آب صاف و مانند اينها باشد؛ و احتياط واجب آن است كه به عورت بچه مميز هم نگاه نكنند، ولى زن و شوهر مى توانند به تمام بدن يكديگر نگاه كنند.

(مسئله 768) مرد نبايد با قصد لذّت به بدن مرد ديگرنگاه كند، و نگاه كردن زن هم به بدن زن ديگر با قصد لذّت، حرام است.

(س 769) كار كردن زنان در اداراتى كه اغلب با نامحرم سر و كار دارند، چه حكمى دارد؟

ج ـ با رعايت كامل حجاب و پايبند بودن به موازين شرعى، مانعى ندارد. 21/8/74

(س 770) نگاه كردن دختران به دبير مرد، و پسران به دبير زن، چه حكمى دارد؟

ج ـ هرچند نظر به صورت بدون قصد لذّت و بدون ترتّب مفسده ظاهراً جايز است، ليكن كمال دقّت بر اكتفا به ضرورت، لازم است.

(س 771) ديدن موى سر خواهر زن يا مصافحه كردن با او، بدون قصد لذّت و ريبه، چه حكمى دارد؟

ج ـ حرام است و خواهرزن، نامحرم است. 8/1/76

(س 772) اگر در مراسم ازدواج، عروس با حجاب كامل باشد و تنها صورت ايشان بيرون باشد، عكس و فيلمبردارى به وسيله برادر شوهر و يا نامحرم ديگر از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ در ضمن، اگر عكس زن بدون حجاب را شخص مَحرمى بردارد، آيا دادن فيلم آن به عكّاس نامحرم جهت ظهور و چاپ، اشكال دارد؟

ج ـ در مراسم ازدواج، اگر عروس آرايش كرده باشد ـ كه معمولاً هم چنين است ـ ، عكسبردارى و فيلمبردارى به وسيله نامحرم، خلاف است و نبايد انجام گيرد؛ و عكسى كه به وسيله مَحرم گرفته مى شود، ظاهر كردن آن به وسيله نامحرم، اگر باعث فساد و آبرو ريزى نباشد، مانعى ندارد. 2/3/71

(س 773) آيا تاكنون هيچ عالمى از علماى اسلام نسبت به لزوم حجاب و وجوب تستّر بر زنان ـ با قطع نظر از حدود و ثغور و كيفيت و كمّيت آن ـ، خدشه نموده است؟

ج ـ نه تنها هيچ عالمى بلكه هيچ كسى كه مختصر آشنايى اى نسبت به اسلام و آيات و روايات اهل بيت(عليهم السلام)هرچند به طور اندك داشته باشد، بدون احتياج به تقليد، اصل وجوب تستّر و لزوم حجاب را همان طور كه در سؤال آمده مى داند و به آن مطمئن است و به عنوان يك حكم مسلّم اسلامى هم به آن مى نگرد، و چگونه مى شود مسلمانى آن را نداند با اينكه فقيه بزرگوارى همانند صاحب «جواهر» حرمت نظر به آنها را كه در رابطه با تستّر هم مى باشد، جزو ضروريّات مذهب، بلكه دين دانسته است. 8/9/78

(س 774) نمايان بودن زير گلو و مقدارى از مو و برآمدگيهاى سينه و قسمتهايى از پايين بدن براى هنرپيشه هاى زن چه حكمى دارد؟

ج ـ زن همه بدنش عورت است «و انّ النّساء عورة» و بر زن واجب است كه تمام بدن را بپوشاند و تنها موضعى كه وجوب ستر آن و عدمش مورد اختلاف بين فقهاست، گِردى صورت است و دستها و پاها تا مچ، هرچند تحقّق احتياط به نظر همه آنان، پوشانيدن آنها هم هست.

(س 775) بعضى در خصوص حجاب بانوان مى گويند كه نزد پسرهاى زير پانزده سال، رعايت حجاب به طور كامل لازم نيست. آيا صحيح است؟

ج ـ زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند؛ بلكه احتياط واجب آن است كه بدن و موى خود را از پسرى كه بالغ نشده، ولى خوب و بد را مى فهمد و به حدّى رسيده كه مورد نظر شهوانى است، بپوشاند. 2/8/71

(س 776) استفاده كردن از مواد خوش بو كننده براى بانوان هنگام رفت و آمد در خيابانها و معابر و مغازه ها، چه حكمى دارد؟ همچنين آيا زن مى تواند با اجازه شوهرش آرايش كند و به جمع نامحرمان بيايد؟ اگر چنين كند و شوهرش اين طور بخواهد، زن چگونه بايد رفتار نمايد؟

ج ـ آرايش نمودن زن در انظار عمومى و نامحرمان، جايز نيست.

(س 777) آيا سرمه كشيدن يا ابرو چيدن، انگشتر طلا در دست داشتن، حناى دست، جزو زينت زنان محسوب مى گردد كه پوشش آن لازم است؟

ج ـ صورت و دست، محلّ زينت محسوب نمى گردد؛ ولى آرايش نمودن و خود را در ديد مردان بيگانه قرار دادن كه موجب فساد در جامعه گردد، حرام است. 20/10/73

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org