Loading...
error_text
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: کتابخانه فارسی
اندازه قلم
۱  ۲  ۳ 
بارگزاری مجدد   
پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی :: تلقيح

تلقيح

(س 1079) انجام تلقيح مصنوعى از نظر شرعى، چه صورتى دارد؟ فرزندى كه به دنيا مى آيد، آيا به خانواده كسى كه عمل لقاح روى او انجام شده ملحق مى گردد يا خير؟ در صورت ملحق شدن، آيا چنين فرزندى از ماترك ـ پدر كه يك روز قبل از عمل تلقيح، فوت كرده و نطفه بعد از فوت او منعقد گرديده ـ سهم مى برد يا نه؟

ج ـ اگر تلقيح خارج از رَحِم، به وارد نمودن نطفه زوج در رَحِم زوجه باشد كه ظاهراً مورد سؤال نيز همين است، همه آثار فرزند حلال زاده، از قبيل ارث و محرميّت، بر فرزند بار مى شود و فرزند، حقيقتاً فرزند خانواده است؛ و در ترتّب آثار، فرقى بين زنده بودن پدر و صاحب نطفه در حين تلقيح و يا مردن او نيست، بعد از آنكه زوج، خود خواستار فرزند و تلقيح خارج از رَحِم بوده باشد. 20/12/74

(س 1080) اگر از تخمك زنى كه صيغه موقت شده استفاده شود، ولى جنين در رَحِم زن دايم قرار بگيرد، آيا اشكال دارد؟

ج ـ استفاده از تخمك زن كه به عقد موقت در آمده، براى قرار دادن در رَحِم زن ديگر، مانعى ندارد. 18/7/75

(س 1081) اگر نطفه لقاح يافته را كه متعلّق به يك مرد و زن است، به رَحِم زن ديگر انتقال دهند، آيا اشكال دارد؟

ج ـ قرار دادن نطفه آميخته شده، يعنى نطفه مرد و زنش كه قبلاً مخلوط شده، بعد از حالت امتزاج، در رَحِم زن ديگر، هيچ مانعى ندارد؛ و به هرحال فرزند متولّد شده، فرزند صاحب نطفه، بلكه فرزند زن صاحب تخمك نيز هست و معلوم نيست كه ارتباطى با صاحب رَحِم پيدا كند، هرچند رعايت احتياط مطلوب است. 18/7/75

(س 1082) اين جانب به طور مادرزادى فاقد رَحِم هستم. پزشكان گفته اند كه بايد از رَحِم استيجارى استفاده نمايم، بدين نحو كه اسپرمِ همسرم را با تخمك من در آزمايشگاه ممزوج نمايند و جنين حاصل را در رَحِم زن ديگرى قرار دهند. آيا از جهت شرعى اين كار منعى دارد؟ حكم زنى كه رَحِمش توان نگهدارى جنين را دارد، چيست؟ آيا اين زن بايد داراى همسر باشد يا نه؟ آيا اين زن، خواهر خودم يا خواهر همسرم مى تواند باشد يا خير؟ آيا كودك متولّد شده، فرزند پدر و مادر محسوب مى شود؟

ج ـ قرار دادن نطفه ممزوج شده در آزمايشگاه (از مرد و همسرش) در رَحِم زن ديگر براى رشد ـ چنان كه در سؤال آمدهـ مانعى ندارد و جايز است، و در اين جهت، فرقى بين زن شوهردار و بدون شوهر، و محرم و غير محرم نيست؛ ليكن زنى كه جنين در رَحِمش قرار مى گيرد، بايد از شوهر خود براى عاريه دادن رَحِمش اجازه بگيرد تا حقّ استمتاع وى محفوظ بماند؛ و فرزند از همان زن و شوهرى است كه تخمك و نطفه آنها ممزوج شده است. 27/6/72

(س 1083) پزشك متخصّص تشخيص داده است كه تخمك زنى ضعيف است و بايد با تخمك زن ديگرى تقويت شود تا بچه دار شود. آيا تلقيح تخمك زن اجنبيّه به زن ديگرى براى تقويت، جايز است يا خير؟ و اگر بعد از تلقيح، زن بچه دار شود، بچه متولّد شده به كدام يك از اين دو زن تعلّق دارد؟

ج ـ اين عمل را فى حدّ نفسه، نمى توان گفت حرام است؛ و بچه متعلّق به زنى است كه صاحب رَحِم و تخمك ضعيف بوده، و نمى توان او را متعلّق به صاحب تخمك تقويت كننده دانست؛ چون تخمك او عرفاً در حكم داروى تقويتى است. 14/1/75

عنوان بعدیعنوان قبلی




کلیه حقوق این اثر متعلق به پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی صانعی می باشد.
منبع: http://saanei.org